Ankara 12. İdare Mahkemesi, TÜPRAŞ'ın yüzde 14.76 oranındaki kamu payının satışa sunulması sırasında gerekli aleniyet ve rekabet ortamının oluşturulmadığına işaret etti.
Mahkeme, hisse satış fiyatının kamu yararına uygun olarak belirlenmediği sonucuna ulaşıldığını, bu nedenle dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığına dikkati çekti.
Petrol İş Sendikası'nın TÜPRAŞ'ın yüzde 65.76 oranındaki kamu payının yüzde 14.76 oranındaki kısmının 3 Mart 2005 tarihinde İstanbul Menkul Kıymetler Borsası (İMKB) Toptan Satışlar Pazarında
satışa sunulmasına ilişkin Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB) kararının iptali istemiyle açtığı dava esastan sonuçlandı.
12. İdare Mahkemesinin kararında, TÜPRAŞ'ın yüzde 14.76 oranındaki kısmına tekabül eden hisse senetlerinin 1 Mart 2005 tarihinde Takasbank'a depo edildiğinin duyurulmasını takiben İMKB Başkanlığı'nın 3 Mart 2005 tarihli İMKB günlük bülteni borsa başkanlığı duyuruları sayfalarında yer alan işlemin gerçekleştirilmesine ilişkin onayına istinaden 36 milyon 969 bin 698 adet hissenin 4 Mart 2005 tarihinde satıldığının anlaşıldığı kaydedildi.
Kararda şöyle denildi:
''Özelleştirme Yüksek Kurulunun özelleştirme programında bulunan şirketlerin hisse senetlerinden İMKB işlem görenlerin ÖİB gerekli görülen hallerde sermaye piyasası mevzuatı ve Borsa usul ve esasları çerçevesinde İMKB'de alım satımının yapılmasına, 2005 yılı sonuna kadar yapılacak uygulamalarda 1 milyar YTL'ye kadar olan alım ve satımlar için nihai devir işlemlerinin onaylanması hususunda ÖİB'in yetkili kılınmasına ilişkin 7 Ocak 2005 tarihli kararının, çeşitli basın ve yayın kuruluşlarında yayınlanmak suretiyle kamuoyuna duyurulmadığı, bu çerçevede Türk Petrol Rafinerileri A.Ş'nin yüzde 65.76 oranındaki kamu payının yüzde 14.76 oranındaki kısmının satışa sunulması sırasında aleniyet ilkesine ve rekabetin sağlanması esasına uygun davranılmadığı açıktır.''
KAMU YARARI
Global Menkul Değerler A.Ş'nin TÜPRAŞ'a ait 36 milyon 969 bin 698 adet hisseyi yurtdışındaki yerleşik kurumsal yatırımcılara satmak üzere beher hisse başına 15.40 YTL fiyattan satın almak için yaptığı 28 Şubat 2005 tarihli başvuru üzerine, davalı idarece yapılan değerlendirme sonucu düzenlenen 28 Şubat 2005 tarihli değerlendirme raporu anımsatılan kararda, şöyle devam edildi:
''TÜPRAŞ hisse senetlerinin İMKB'deki performansı değerlendirilerek Toptan Satışlar Pazarı Kuruluş ve İşleyiş Esaslarının 7. maddesinin (A) fıkrası uyarınca son işgününden geriye doğru 10 gün boyunca oluşmuş ağırlıklı ortalama fiyatları ortalamasının 16.74 YTL, bu fiyatın (+) ve (-) yüzde 20 uygulanarak bulunan fiyat aralığının da 13.39 YTL ile 20.09 YTL olarak tespit edildiği, şirketin İMKB'deki günlük iş hacmi, idarenin Toptan Satışlar
Pazarı veya özel emir dışında normal emir ile perakende olarak satış yapmasının zorluğu ve borsa üzerindeki olumsuz etkileri dikkate alındığında teklif edilen fiyatın satış için uygun bulunduğu belirtilmekle birlikte, özelleştirilmesine karar verilen kamu varlıklarının kamu yararı gereğince olabilecek en yüksek fiyattan satılması gerektiğinden TÜPRAŞ hisse senetlerinin gerekli rekabet ortamı oluşturularak başka aracı kuruluşlardan teklif alınmadan ToptanSatışlar Pazarı Kuruluş ve İşleyiş Lisansları çerçevesinde belirlenen fiyat aralığının alt sınırına yakın ve son bir aylık işlem fiyatının altında bir rakam olan 15.40 YTL'ye satılmasında kamu yararına uygunluk bulunmamaktadır.''
Ankara 12. İdare Mahkemesi'nin kararında, ''Bu durumda, TÜPRAŞ'ın yüzde 14.76 oranındaki kamu payının satışa sunulması sırasında gerekli aleniyet ve rekabet ortamı oluşturulmadığı gibi hisse satış fiyatının da kamu yararına uygun olarak belirlenmediği sonucuna ulaşılmış ve dava konusu işlemde hukuka uyarlık görülmemiştir'' denildi. Mahkeme, bu gerekçeyle, söz konusu ÖİB işlemini oy birliğiyle iptal etti.