|
|
|
|
Kamuda 'kiralık' dönemi
Kamuda ''Hizmet Alımı'' uygulaması kapsamında birçok kamu kurum ve kuruluşu, personel yetersizliği ve işçilik maliyetlerinin artması nedeniyle, yakıt gideri içinde 700 YTL'ye kadar düşen maliyetlerde kiralık şoför ve otomobil alıyor.
Kamu kurum ve kuruluşları, mevcut personel yetersizliğini bazı alanlarda farklı yöntemlerle gidermeye çalışıyor.
Çay ocağı işletmeciliği ya da ulaştırma gibi konularda dışardan hizmet alan kamu, son dönemlerde daha düşük maliyetli olması nedeniyle ihaleyle şoför ve otomobil kiralamaya ağırlık
vermeye başladı. Bugün ülke genelinde kamu kurumlarının birçok il ya da bölge müdürlüklerinde kiralık şoför ve otomobil tercih ediliyor.
Örneğin, sadece Konya'daki bazı kurumlarda yaklaşık 70 kiralık araç ve şoför hizmet verirken, bu rakamın bazı kurumların ihalelerinin sonuçlanmasıyla daha da artması bekleniyor.
Aylık olarak kiralama şartlarına ve yeni işe giren bir işçinin ya da memurun devlete maliyetine göre hesaplama yapıldığında kiralama yöntemi devlete önemli oranda tasarruf sağlıyor.
700 YTL'YE, ŞOFÖR, OTOMOBİL VE GÜNDE 70 KİLOMETRELİK YAKIT
Konya'da bir bölge müdürlüğü, cumartesi-pazar tatil olmak üzere bireysel olarak ihaleyle katılan şoförü ile otomobiline benzin gibi tüm masrafları dahil ayda toplam 700 YTL ödüyor. Kamu, bunun için vergi, SSK ya da Bağ-Kur primi ödemiyor. Çünkü genellikle emekli şoförler tercih ediliyor. Bu ücret günde 70 kilometreye kadar yol yapılması durumunda geçerli...
Belirtilen kilometre üzerinde yol yapılırsa ücret artabiliyor. Ancak kurum, aylık belirtilen kilometre üzerine genellikle çıkmıyor.
Kurumlar ihalelere otomobiliyle birlikte bireysel olarak katılanların yanında şirketlerden de bu yöntemle hizmet alıyor.
Kurumlar, ihalelere giren şirketlerden aldıkları otomobil ve şoför hizmetine de ayda 850 YTL'den başlayan fiyatlar ödüyor.
Öte yandan, kuruma, kilometrede ortalama 20 YKr yakan benzinli yeni bir otomobil satın alındığı düşünülürse 70 kilometrede yakıt gideri toplam 14 YTL'yi buluyor. Bir ayda, hafta sonu tatillerinin dışında kalan ortalama 22 iş gününde bu rakam 308 YTL'ye ulaşıyor.
Kamudaki mevcut bazı araçların kilometrede 400 YTL'nin üzerinde yakıt maliyeti bulunduğu biliniyor. Böylece aylık masraf sadece yakıtta iki katına çıkabiliyor.
İŞÇİ MALİYETLERİ KIYASLANDIĞINDA
Ayrıca, Kamu-Sen Konya İl Temsilcisi Hikmet Çay'a göre, 13. derece 1. kademeden kamuya alınan bir memurun aylık brüt maliyeti 850 YTL, Türk-İş İl Temsilcisi Bekir Avcı'ya göre ise yeni alınacak bir işçinin brüt maliyeti en az 1100 YTL'yi buluyor.
Sadece aracın yakıtı ve şoförün maliyeti hesaplandığında devlete aylık masraf en az 1158 YTL'ye çıkıyor. Yani sadece bir kiralık şoför ve otomobiline ayda 700 YTL ödeyen kamu, ayda yaklaşık 458 YTL tasarruf sağlıyor. Bunlara aracın yıllık vergisi, bakımı, lastiklerinin değişmesi ve herhangi bir kazaya karışması da katıldığında ise hizmet alımı yönteminin avantajı daha da artıyor.
Özellikle kamuda personel açığının büyümesi nedeniyle son dönemlerde hizmet alımına yönelme, bu alandaki rekabetin artmasına da yol açtı. Birkaç yıl öncesine kadar günde 70 kilometre yol için ayda ödenen 2-3 bin YTL, bugün 700 YTL'ye kadar geriledi.
Bazı kamu kurumlarının hizmet alımı için ihale açarken, araçların klimalı ve 3 yaşını geçmemiş olmasını şart koştuğu bildirildi.
MEMUR VE İŞÇİ SENDİKALARI HİZMET ALIMINA KARŞI
Kamu-Sen Konya İl Temsilcisi Hikmet Çay, genç nüfus işsizlikle mücadele ederken emeklilerin hizmet alımı yöntemiyle, daha düşük maliyetli olacağı gerekçesiyle kamuda çalıştırılmasının işsizliği artırdığını ileri sürdü.
Türk-İş Konya İl Temsilcisi Bekir Avcı ise, bu durumun işsiz sayısı kadar ''kayıt dışılığın'' artmasına da yol açacağını iddia etti.
Avcı, ''Zaten ülkedeki çalışanların yüzde 52'si kayıt dışı. Dışardan hizmet alan kamu, aslında ekonomiye büyük zarar veriyor. Emekli kişi zaten çalışma ömrünü tamamlamış demektir. Böyle bir durumda bu kişilerin çalıştırılması anlamsız. Son dönemlerde bu şekilde hizmet alımı çok arttı'' dedi.
(AA)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|