|
|
|
|
|
|
Bu pist sonunda can alacak
Atatürk Havalimanı'nda birçok kazanın yaşandığı kısa pistte İran Havayolları'nın uçağı pistten çıktı. Kazalara pistteki bombenin geç fark edilmesi yol açıyor.
İstanbul Atatürk Havalimanı'nda bakıma giren asıl pist yerine devreye giren kısa pist yine kazaya yol açtı. Tahran-İstanbul seferini yapan İran Hava Yolları'na ait uçak dün sabah Atatürk Havalimanı'na 06-24 adıyla bilinen 2 bin 300 metre uzunluğundaki kısa piste iniş yaptı. Ancak, duramayan uçak pistten çıktı. Pist sonundaki 'stop way' olarak adlandırılan 60 metrelik beton zeminde durabilen uçağın 202 yolcusu ve mürettebatı büyük korku yaşadı. Yapılan inceleme sonucunda uçağın pilotunun, 450'nci metresinde tekerlek koyması gereken piste, 700'ncü metrede tekerlek koyduğu belirlendi.
TARTIŞMALI 06-24 PİSTİ Yetkililer, İran Hava Yolları uçağının pistten çıkmadan önce ve sonrasında pistte yapılan ölçümlerde pist frenleme değerlerinin çokiyi olduğunu belirterek, kazanın, havacılık dilinde 'uçağın geniş oturması' olarak adlandırılan pilotun uçağın tekerleklerini pistte geç koymasından kaynaklandığını ifade ettiler. 2300 metre uzunluğundaki pistin uluslararası standartlara göre hizmet verdiğini belirten yetkililer, "Pistte her şey normal. Ancak bir anlık hatayı kabul etmez. Eğer siz geç teker koyarsanız hava yağışlı da olsa olmasa da hatayı kabul etmez pist dışına çıkarsınız" dediler. Ancak kaza, gözleri yapıldığı günden bu yana tartışmalara neden olan 06-24 pistine çevirdi. Tüm havayolu şirketlerinin rüzgâr yönüne göre iniş ve kalkış yaptığı, kısa pist olarak adlandırılan 06-24 pistinin ortasında oluşan bombe kazalara davetiye çıkartıyor. Pistin ortasında bombe bulunuyorve bu da pilotların geç tekerlek koymasına neden oluyor. Piste geç inen uçak, durmaya fırsat bulamadan pistten çıkıyor.
PİSTİ TANIMIYORLAR Adını vermek istemeyen pilotlar, "Arazinin yapısının bozulması nedeniyle pist başı ile uçağın oturma noktasındaki yükseklik farkı yüzünden pistte bombe oluşmuş. Burada su birikintileri oluşuyor. Yabancı pilotlar geç fark ediyorlar. Geç teker koyuyorlar. Böyle olunca durma mesafesi azalıyor. Durmak için geç kalan uçak, pistin dışına ya da sonuna çıkıyor. Uçağın kontrolünü kaybediyor" dediler. Devlet Hava Meydanları (DHMİ) yetkilileri ise, pistteki bombenin önemsiz olduğunu ve uçakların genellikle pist dışına pilot hatasından çıktığını ileri sürdüler.
Cevdet ÖZDEMİR/ Gökhan ARTAN-MERKEZ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|