Bölgesel uçak bilmecesi
Türk Hava Yolları (THY) yönetimi yaklaşık bir yıldır iç hatlarda kullanılacak küçük gövdeli, kısa pistlere iniş-kalkış yapabilen bölgesel uçak için arayışlarını sürdürüyor. En son iki hafta önce Dubai Airshow'dan gelen Brezilyalı Embraer ERJ 175 ile İstanbul-Siirt arasında teknik bir uçuş yapıldı. Uçuşa THY'den teknik ekip de katılarak performans değerlendirmelerini gözlemlemiş. Daha sonra da uçuşa dair teknik bilgileri alıp çalışmaya koyulmuş. THY'nin yakın planda incelediği sadece Embraer uçakları değil. Kanadalı Bombardier, Airbus A318, A319 ve Boeing 737 ailesinin küçük gövdelileri de ilgi alanında. Ancak henüz firma ve uçak tipi konusunda bir karar verilmemiş. Fakat 2006'nın ilk günlerinde THY'nin bölgesel uçak alımı için kesin bir karar vereceği belirtiliyor. THY yönetiminin yaptığı hesaplara göre 6-14 arasında değişen yeni bölgesel uçaklara ihtiyaç olduğu ortaya çıkıyor. Telaffuz edilen rakam ise 10 yada 12 bölgesel uçak. THY'nin 2006'da piyasayı etkileyeceği diğer çalışması ise düşük maliyetle uçacak, özel hava yolları ile yurtiçi uçuşlarda rekabet edecek yeni bir alt marka oluşturulması. Alta markanın filosunda şu anki hesaplara göre 14 uçak yer alacak. Bunların 12 adedi Boeing 737-400, 2 tanesi 737-800 ve diğeri ikisinin de Airbus 320 olabileceği belirtiliyor. Bu gelişmeler özel hava yolları cephesinde ciddi bir sıkıntı olarak algılanıyor, alt markanın yapısı da eleştiriliyor. Çünkü, THY'nin şirket bünyesinde yapılandıracağı alt markanın finansmanı ana şirketin kasasından çıkacağı için maliyet hesaplarında kar/zarar ilişkisine dikkat edilmeyeceğine vurgu yapılıyor. THY yeni bir şirket çatısı altında yeni bir marka oluşturursa özel hava yolları bu durumda daha rekabetçi olabilir. Aksi taktirde, THY'nin ucuz uçuş yapacak olan alt markası karşısında ciddi sıkıntı yaşayabilirler.
|