Hyundai yatırımı kabinenin iki 'Ali'sini farklı kulvarlara düşürdü. Ali Babacan, "49 ilde teşvik verdik. İlkeleri bozamayız" tezini savunurken, Ali Coşkun "Bu iş için Kore'ye gittim" serzenişinde bulundu.
Hyundai'nin 3 bin kişiye doğrudan iş yaratacak 1.2 milyar Euro'luk yatırımını Türkiye'ye çekmek için Ankara'da müthiş pazarlık yürütülüyor. Çekler, Hyundai yatırımını kapmak için cazip teşvik paketi sunarken Ankara'da "ilkeler" çarpışıyor. Kabine'nin Ali isimli bakanları farklı kutupları temsil ediyor. Devlet Bakanı Ali Babacan, "49 ilde teşvik verdik. Bu aşamadan sonra kuralları esnetemeyiz" tezini savunurken Sanayi Bakanı Ali Coşkun "Bu iş için Kore'ye gittim. Hyundai yöneticilerini ikna etmeye çalıştım" derek rahatsızlığını belirtiyor. Ankara'nın, teşvikli illerin sayısını36'dan 49'a çıkarırken yaşadığı gerginliğin bir benzerini IMF ile yaşamaktan endişe ettiği, bu yüzden Ankara'nın sessiz kaldığı ve Hyundai'nin istediği bedelsiz arazi ve yatırım teşviğinden oluşan paketi Kore'ye iletmediği konuşuluyor.
BABACAN'IN KONUMU Alınan bilgilere göre, Hyundai yöneticileri, 1 yıl önce de Ankara'da nabız yokladı ve "Bir an önce karar verin. Cazip teklifleri olan ülkeler var" mesajı verdi. Ancak teşvikli il sayısını 36'dan 49'a çıkaran hükümet, Hyundai'nin, "Mevcut teşvikler yanında işçi lojmanlarını da yapın"boyutuna varan talepleri ile karşılaştı. Babacan'ın yaklaşımı, "İlkeler önemli. Türkiye, pazarlıkla teşvik veren ülke durumuna düşmemeli. Bunu 49 ilde yatırım yapanlara nasıl anlatırız" oldu. Hyundai'nin Çekler'e gideceğini öğrenir öğrenmez Kore'ye uçan Coşkun ise rahatsızlığını şöyle yansıttı: "Koreliler'i ikna etmek için uğraştım. Ancak biz uğraşırken Ankara'dan çelişkili açıklamalar geldi. Örneğin, 500 milyon Euro'nun üstündeki yatırımlardan yüzde 2 vergi alınmasına ilişkin niyet açıklandı. Bir maliye bürokratı çıktı 'Henüz kesin değil' dedi. Bunlar olmamalı."