|
|
|
|
|
|
Kıtır kıtır rekabet
2004 yılı bisküvide rekabetin zirve yaptığı yıl oldu. Ülker ve Eti gibi büyük oyuncuların yanı sıra yerel üreticiler de 'biz de varız' dedi.
BİSKÜVİ rekabeti, 2004 yılına damgasını vurdu. Büyük oyuncular Ülker ve Eti ile birlikte Karaman'daki işletmelerden sonra devler de bisküviyi sevdi. Yaklaşık 2 milyar dolar civarında olduğu tahmin edilen bisküvi pazarının yeni oyuncuları Piyale ve Tadelle Irak ve İran pazarının cazibesi ile birlikte lojistik maliyetlerini portföy zenginleştirerek düşürme imkânı veren pazar için Koç'un Divan'ı ve Yaşar Holding de hazırlanıyor. Yaklaşık büyüklüğü 2 milyar dolar olarak tahmin edilen bisküvi pazarına, son bir yılda özellikle büyük şirketlerin ilgisi arttı. Ülker ve Eti'nin yıllardır hakim olduğu pazara Piyale markası ile Sabancı grubu, Tadelle markasıyla da Bayındır Holding girdi. Pazarın yeni oyuncularını diğer devler de takip etti. Koç Holding, Divan markası ile sektöre gireceğini duyururken Yaşar Holding de sonbahar ayında bisküvi pazarına girmeyi planladığını açıkladı. Pazarın en yeni oyuncularından biri Sabancı Grubu şirketi Piyale. Piyale, 2004 başında girdiği pazarda farklı ürünlerle atağa kalktı. Üretimi Saray'a yaptıran şirket, önümüzdeki dönemde kendi tesislerinde üretim yapmayı planlıyor. Pazara yeni giren diğer şirket de çikolatacı Sagra. Sagra, Tadelle markasını bisküviye de vererek ilk etapta 15 çeşit ürün çıkardı. Trabzon'da bir üretici şirketle stratejik işbirliği yapan Sagra, 2005 sonuna kadar ürün çeşidini 40'a çıkarmayı hedefliyor. Sagra, Tadelle marka bisküvilerle pazara ilk çıktığında önce klasik çeşitleri tekrarladı. Ancak daha sonra özellikle sağlıklı ve fonksiyonel ürünlerle farklılık yarattı. Sagra Genel Müdürü Murat Alıcılar, "Tüketicinin bilinçlenip güvenilirlik aramasıyla küçük markalar pazardan silinecek, devler bisküvi işine daha çok ilgi gösterecek" yorumunu yaptı.
KAPASİTE FAZLASI Yaşar Holding ise bisküviye ilgisini ilan edip yatırım için eylül ayını bekliyor. Yaşar Holding İcra Kurulu Başkanı Hasan Denizkurdu son olarak, "Bisküvi ile ilgileniyoruz, bunun için sonbaharı bekliyoruz" açıklamasını yapmıştı. Koç Grubu şirketi Divan da önce yemek işine girdi, ardından bisküvi ile ilgilendiğini duyurdu. Divan Genel Müdürü Kamil Berk, geçtiğimiz aylarda yaptığı açıklamada, "Bisküvide ürün geliştirmek üzereyiz. Pazar oldukça davetkâr, biz de bu davete cevap vermekte gecikmeyeceğiz" yorumunu yapmıştı. Gıda şirketlerinin bisküvi pazarına karşı artan ilgilerinin birkaç nedeni var. İlki, mevcut pazarlama-satış-dağıtım teşkilatlarının artan maliyetlerini aşağı çekmek amacı ile portföy zenginleştirme çabası olarak gösteriliyor. Zira 250 bin satış noktası olan Türkiye'de perakende noktalara ulaşmak çok masraflı. İkincisi, markalı ve güvenilir gıda konusunda tüketicinin artan bilincinin zamanla, bisküvide merdivenaltı üretimi sona erdirmesi umuluyor. Diğer cazibe de Irak ve İran pazarının bisküvi ihracatı için büyük potansiyel oluşturması. Öte yandan Türkiye'de kişi başına bisküvi tüketimi 3-5 kilogram. Avrupa'da ise 13- 15 kilogram. Devler, tüketimin artacağı döneme şimdiden hazır olmak istiyor. Türkiye'nin adı bisküviyle özdeşleşmiş illerinden biri Karaman. Karaman'da pek çok şirket özellikle ihracat ağırlıklı üretim yapıyor. Bisküvi tesislerinin kurulu kapasitesi yaklaşık 900 bin ton/yıl olarak hesaplanırken bunun 450 bin tonu iç ve dış pazar toplamı olarak değerlendiriliyor. Yani kapasitenin yarısı kullanılıyor. Sektörün en büyük sorunu da zaten bu; kapasite fazlalığı ve pazarın hızlı büyümemesi.
ÜLKER PAZAR LİDERİ Pazarın en büyük 5 oyuncusu Ülker, Eti, Rekor, Saray ve Piyale olarak sıralanıyor. Bisküvi pazarının bundan sonra, hem Koç ve Yaşar Holding gibi diğer büyük oyuncuların hem de küçük oyuncuların dahil olmasıyla birlikte, daha büyük bir rekabete sahne olacağı tahmin ediliyor.
|
|
|
|
|
DİĞER HABERLERİ |
| Bakkal amcadan hipermarkete | 2005'te iki büyük evlilik! | Gıda harcaması 2.7 kat arttı | Rekabet sarhoş etti | Güvenlik krizi tadımızı kaçırdı | Zorlandık ama inancımızı yitirmedik | Yavaşlamak düşmek demektir | Organizenin payı halâ çok düşük | 50 yıldır buradayız, en hızlı büyüyenler arasındayız | Türkiye'nin koşulları yordu, ama artık rahatız | AB'ye hazırız, artık ihracata yükleneceğiz | Kahve tiryakisi oldular | Gıda denetimi için yeterli eleman yok | 60 yaşımızı tamamladık ama hâlâ genç bir grubuz | Gıda mühendislerinin iş sorunu olmayacak | Kiler her şehirde olacak | Artık teknoloji emrimizde | Ambalajlı ürün payı arttı gıdada ürünler çeşitlendi | Bir alışveriş merkezi yılda 18 bin ziyaretçi ağırlıyor | Küçüğüm, onun için ucuzum | Alkollü içeceklerde önce evrim, sonra devrim oldu | Çayda radyasyon, gıdada hormonu tartıştık | Pasta büyüdü devler gıdaya yöneldi | Tüketici yine kazanacak | Hem gıdada hem perakendede büyüdü | Onlar hastalandı, biz korktuk | Yeni kategorilerle atağa kalktı | Sadece üretmek yetmez, pazarı büyütmek gerek | Ülker Holding | Kooperatif döneminden modern mağazacılığa geçtik | 3.9 trilyon $'lık sektörde Türkiye'nin önemi artıyor | AB, sofralarımızı değiştirecek | Tansaş 20, Gima 49'unda devlerle evlendi | |
|
|
|
|