kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Otomobil
    Detaylı Arama
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    İşte İnsan
    Sinema
    20. YILA ÖZEL
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Bakkal amcadan hipermarkete

1985'te süpermarketlerin yeni yeni kurumsallaşmaya başladığı Türkiye'de, toplam zincir market sayısı 50'yi geçmiyordu. Bugün sadece en büyük 5 oyuncuya ait 2 bin 250 market var. Yerel ve bölgesel zincirlerle bu sayı 5 bin 500'ü buluyor.

Yıl 1980'lerin başı. Ortaoyuncular tarafından tiyatroda sergilenen oyun, Türkiye'deki bir savaşı tiyatro sahnesine kadar taşıyor: Kahraman Bakkal Süpermarkete Karşı. İlk kez 1981-1983 yılları arasında sahnelenen oyun, daha sonra 1990'larda tekrar sahnelenmeye başlıyor. Her iki dönem de perakendecilikte Türkiye'nin dönüm noktası olacak gelişmelerin yaşandığı yıllar. 1980'lerin ortası marketleşme ve 90'lar, yabancı perakende devlerinin Türkiye'yi keşfetmesi. 1980'lerin başı, o yıllar alışverişte bakkal-pazar formatının, yani bugünkü deyimle geleneksel perakendeciliğin toplam tüketimdeki payının neredeyse yüzde 100 olduğu dönem. İşteo yüzden, ışıklı, reyonlu büyük marketler, "Acaba bakkal amca ölecek mi?" diye endişeyle karşılanıyor.

80'LER: VAROLUŞ DÖNEMİ
Tam 20 yıl öncesine döndüğümüzde bugünün perakende devlerinin, Türkiye'de yeni yeni güçlenmeye başladığını görüyoruz. Bugün sadece yurt içinde mağaza sayısı 557'ye ulaşan Migros, 1985'te İstanbul'da 28 mağaza ile faaliyet gösteriyordu. 1989 yılı sonuna gelindiğinde sadece 2 büyük ilde 34 mağazaya sahipti. 1990'lara gelindiğinde ise 3 bölge 9 ilde 51 mağazaya ulaşılmıştı. O yıllarda Türk perakende sektöründe birbaşka oyuncu da Gima idi. 1956 yılında bir kamu iktisadi teşekkülü olarak kurulan Gima, 1996 yılında çoğunluk hisseleri ve yönetiminin Fiba Holding'e geçmesiyle büyümeye başladı. 2000'lerin ortasında 80 mağazaya sahipti. Bir başka perakendeci olan Tansaş ise 1970'lerde tanzim satış mağazası olarak kurulduktan sonra 1984 yılında İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Burhan Özfatura tarafından süpermarket zincirine dönüştürüldü. İzmirli bir perakendeci olan Tansaş, 1990'larla birlikte İzmir sınırlarını aşıp Egeli oldu. İlerleyen yıllarda da Doğuş Grubu'na satıldı veEge sınırlarını aştı.

90'LAR: YABANCILAR GELİYOR
80'ler, süpermarketlerin doğup büyüdüğü yıllar olarak tarihe geçerken, 1990'lar yabancı sermayenin perakende sektörüne girdiği yıllar oldu. Doygunluğa ulaşan Avrupa pazarı, 90'larda Türkiye'yi Alman ve Fransız perakende devlerinin gözdesi haline getirdi. Önce Alman Metro Grubu, İstanbul Güneşli'deki ilk mağazasını açtı. O güne kadar en çok 3 M Migros'a alışık olan Türk halkı, dev koridorlar ve 30 kg kapasiteli alışveriş sepetleriyle ilk kez karşılaştı. Metro aslında Cash&Carry formatıyla nakit vetoptan satışı hedefliyordu ama ilk yıllar bir market muamelesi gördü. Metro'dan sonra Fransız Promodes Grubu'na bağlı Continent hipermarketleri Doğuş Grubu ortaklığıyla Türkiye'ye girdi. Continent, Beylikdüzü'nde hipermarketçilik yaparken, aynı yıllarda bir başka oyuncu olan Carrefour da ilk hipermarketini İstanbul'un Anadolu yakasında, İçerenköy'de açıyordu. Daha sonra Avrupa'da Carrefour ile Promodes Grubu birleşti, bunun üzerine Türkiye'deki 3 Continent de Carrefour bünyesine geçti. Türkiye pazarına 1993 yılında giren Carrefour, 1996 yılında da Sabancı Grubu ile ortaklığa gitti.

ESEN EVRAN


1 2 3 4 5
 
DİĞER HABERLERİ
 2005'te iki büyük evlilik!
 Gıda harcaması 2.7 kat arttı
 Rekabet sarhoş etti
 Güvenlik krizi tadımızı kaçırdı
 Zorlandık ama inancımızı yitirmedik
 Yavaşlamak düşmek demektir
 Organizenin payı halâ çok düşük
 50 yıldır buradayız, en hızlı büyüyenler arasındayız
 Türkiye'nin koşulları yordu, ama artık rahatız
 AB'ye hazırız, artık ihracata yükleneceğiz
 Kahve tiryakisi oldular
 Gıda denetimi için yeterli eleman yok
 60 yaşımızı tamamladık ama hâlâ genç bir grubuz
 Gıda mühendislerinin iş sorunu olmayacak
 Kiler her şehirde olacak
 Artık teknoloji emrimizde
 Bisküvi ve çikolatayla başladık 100 ülkeye ihracat yapıyoruz
 Ambalajlı ürün payı arttı gıdada ürünler çeşitlendi
 Bir alışveriş merkezi yılda 18 bin ziyaretçi ağırlıyor
 Küçüğüm, onun için ucuzum
 Alkollü içeceklerde önce evrim, sonra devrim oldu
 Çayda radyasyon, gıdada hormonu tartıştık
 Pasta büyüdü devler gıdaya yöneldi
 Tüketici yine kazanacak
 Hem gıdada hem perakendede büyüdü
 Onlar hastalandı, biz korktuk
 Yeni kategorilerle atağa kalktı
 Sadece üretmek yetmez, pazarı büyütmek gerek
 Ülker Holding
 Kooperatif döneminden modern mağazacılığa geçtik
 3.9 trilyon $'lık sektörde Türkiye'nin önemi artıyor
 AB, sofralarımızı değiştirecek
 Tansaş 20, Gima 49'unda devlerle evlendi
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu