Devlet sahte ürünlerden yılda 4 milyar dolar kaybediyor
Procter & Gamble (P&G) Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Saffet Karpat, , bu yıl devletin sahte ürünlerden dolayı uğradığı vergi kaybının 4 milyar doları bulacağının tahmin edildiğini belirterek, yasal mevzuatın iyileştirilmesi gerektiğini vurguladı. Mey İçki Üst Yöneticisi (CEO) Galip Yorgancıoğlu da, sahteciliğin markaların değerini düşürdüğünü belirtti. Yorgancıoğlu, bu konudaki cezaların caydırıcı olmadığını ve açtıkları 110 davadan sonuç alamadıklarını kaydetti. Türkiye'de faaliyet gösteren British American Tobacco, Eczacıbaşı-Beiersdorf, Johnson& Johnson, JT International, Henkel, L'oreal, Mey İçki, Nestle, Pfizer, Philip Morris, Procter& Gamble, Reckitt Benckiser ile Unilever'den oluşan ulusal ve uluslararası 13 firmayı bir araya getiren Marka Koruma Grubu'nun düzenlediği ve üye firmaların üst düzey yöneticilerinin katıldığı bir toplantıda sahteciliğin Türkiye ve dünyada ulaştığı boyutlar anlatıldı. Tarım dışı sektörlerdeki kayıt dışılığın yüzde 34, tarım sektöründe ise yüzde 90 düzeyinde olduğuna dikkat çeken Karpat, sahteciliğin artarak devam ettiği Türkiye'de 2005 yılında devletin sahte ürünlerden dolayı uğradığı vergi kaybının 4 milyar doları bulacağının tahmin edildiğini kaydederek, şöyle devam etti: "Bu 4 milyar dolar ile ne yapılabilirdi? Bu parayla Türkiye IMF'ye bir yıllık borç taksitini ödeyebilirdi. Tüpraş büyüklüğünde yeni bir rafineri daha kurulurdu. 100 tane hastane, her biri bin öğrenci kapasiteli 4,000 okul yapılabilirdi." Karpat, Türkiye'deki kayıtdışı ekonomiden kaynaklanan yıllık vergi kaybının 9-11 milyar dolar arasında olduğunu belirttti. Unilever Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı İzzet Karaca, sahte ürün ticaretinin geçen yıl dünyada ulaştığı boyutun 512 milyar dolar olduğunu, bunun dünya ticaretinin yüzde 7'sini oluşturduğunu bildirdi.