|
|
|
|
|
|
Picasso'nun ipuçları kübizmde
Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü öğretim üyelerinden Prof. Kemal İskender "Picasso İstanbul'da" sergisinde yer alan eserleri değerlendirdi. Modern sanatın tümünü kendinden önceki akımlarla bağlantılı olarak düşünülmesi gerektiğini söyleyen İskender "Karşınızdaki nesneyi parçalayıp yeni baştan oluşturmak, Kübizmin esası budur" diyor. Kübizmde farklı açılardan bakışı aynı düzlemde bir araya getirmekte hiçbir sakınca görülmüyor. Örneğin "Kadın" adlı tabloda - ki Picasso'nun Guernica'da zirveye çıkan, çok tekrarladığı portrelerden biri- iki kulak ve yüz aynı düzlemde yer alabiliyor. Picasso ve kübistleri etkileyen Cezanne'ın "Tabiatı koni, silindir ve küpe indirgeyerek görürseniz tabiatın özünü görürsünüz" dediğini hatılatan İskender Picasso'nun buna ilkel Afrika sanatlarının etkisiyle dışavurumcu bir boyut kazandırdığını hatırlatıyor. Bu anlamda "Avignon'lu Kızlar" bir dönüm noktası olarak kabul ediliyor. İskender, Picasso'nun sanat tarihinde sürekli üslup değiştirdiği halde kabul gören tek adam olduğunu söylüyor. Kübist alt yapı sürekliğini koruyor. Ancak farklı etkilere ve denemelere de açık. Örneğin İki Pan ve Su Perisi'nde olduğu gibi Akdenizli olarak Akdeniz mitolojisine düşkünlüğü görülüyor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|