Güney Koreli otomotiv firması Hyundai, yeni modeli için rotayı Çek Cumhuriyeti'ne çevirdi. 1 milyar Euro'luk yatırım Çekler'in yoğun lobi faaliyeti sonunda Türkiye yerine Çekler'e gitti.
Güney Koreli otomotiv firması Hyundai'nin Türkiye'de yapmayı planladığı yeni modelin üretileceği yatırıma bir rakip daha çıktı. Yabancı yatırımcıları 10 yıla kadar vergi tatili avantajı sunan Çek Cumhuriyeti, Hyundai'nin Avrupa'da büyüme hedeflerine ulaşmasında büyük rol oynayacak 1 milyar Euro'luk yatırıma talip oldu. Hyundai'nin Türk ortağı Kibar Grubu uzun süredir yatırımı Türkiye'ye çekmek için uğraş verirken, Çek Cumhuriyeti ise Başbakan düzeyinde lobi yürütüyor. Ağustos sonunda Başbakan Jiri Paroubek ile Çek Yabancı Yatırım Ajansı Başkanı Radomil Novak'ın üç günlük Kore ziyareti sırasında yaptıkları lobi, bu ülkeyi de potaya sokmuştu. Son olarak ise Hyundai Motor Başkanı Chung Mong-Koo, Çek Cumhuriyeti Başbakanı Jiri Paroubek ile önceki gün bir görüşme yaptı. Görüşmede Mong-Koo, "Umuyoruz ki hükümetiniz, fabrika yerinin kesinleşmesi ve altyapı inşa edilmesi yanında bazı teşvikler sunmak yoluyla bizimle yakın işbirliği içinde olur'' dedi.
KİBAR: KARAR NETLEŞMEDİ Eğer söz konusu yatırım gerçekleşirse fabrika, Çek Cumhuriyeti'nin Polonya sınırına yakın Ostrava kentinde kurulacak. Yıllık 300 bin adet üretim kapasiteli fabrikanın inşaatına gelecekyıl başlanacak. 2008 yılının ikinci yarısında da seri üretime geçilecek. Güney Kore'de yayımlanan gazeteler, 1 milyar Euro'luk yatırımın adresi olarak Çek Cumhuriyeti'ni gösterirken, Hyundai Assan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, henüz yatırım kararının netleşmediğini söyledi. Kibar, Doğu Avrupa ülkelerinin otomotiv yatırımlarını çekmek için uğraş verdiğini belirterek, "Hükümet düzeyinde lobi yapıyorlar. Otomotiv firmalarının yatırımlarını kendi ülkelerine çekmek için teşvikler veriyorlar" dedi. Kibar, Türkiye'nin yatırım için adı geçen Çek Cumhuriyeti'ne göre yatırım için büyük avantajlara sahip olduğunu belirtirken, bir tehlikeye de dikkat çekti. Kibar, "Ancak yabancı sermayeyi Türkiye'ye davet eden hükümetin lafları sözde kalmamalı. Bu yatırım Türkiye'de gerçekleşmeli. Biz elimizden gelen çabayı harcıyoruz. Hükümetin de bir an önce harekete geçmesi lazım" dedi. Hyundai, ABD'den sonra en büyük dış pazarı olan Avrupa'da bu yıl satışlarını yüzde 23 artırarak 462 bin adete ulaştırmayı hedefliyor. Hyundai Avrupa'da halen sadece Türkiye'de üretim yapıyor. Hyundai'nin iştiraki Kia'nın inşaatı süren Slovakya fabrikası ise 2006 yılında üretime başlayacak.