TürkHavaYolları(THY)Airbus'tan alacağı 5 adet A 330'un ilkini 24 Ekim'de Türkiye'ye getirmeyi, 29 Ekim'de ise İstanbulNew York seferi yapmayı planlıyor. Bu yönde de açıklamalar yapıldı. Ancak, bu uçakların deklare edilen tarihte İstanbul'da olması ve New York seferine çıkmasının önünde bazı engeller var. Birincisi; Airbus iç dizayn ( koltukvesair) sebebiyle 24 Ekim'de ilk uçağı teslim edemeyeceğini belirtiyor. THYGenelMüdürüTemelKotil'in geçen hafta Airbus'ı ziyaret ederek, 24 Ekim'de ilk uçağı mutlak surette teslim almak istedikleri yönündeki talebinin karşılanmasının da zor olacağı ifade ediliyor. İkincisi; Bu uçakları kullanacak THY pilotlarının eğitimi de bu tarihe yetişmiyor. THY yetkilileri bu problemi de ilk sefer için Airbus'tan pilot alarak aşmak istiyorlar. Fakat, Airbus'tan henüz olumlu cevap verilmemiş. Üçüncüsü; THY'nin, iki motorlu A 330'la İstanbul New York seferini yapabilmesi için UlaştırmaBakanlığıSivilHavacılıkGenelMüdürlüğü'nden (SHGM) bu seferi, bu uçakla yapabileceğine dair izin alması gerekiyor. Bunun için de, son 6 ayda filosunda bulunan herhangi bir uçağının havada motor durdurmamış olması icap ediyor. Yani okyanus aşırı uçuşlarda istenen ETOPS(ExtendedTwinEngineOperations) kuralına uyması gerekiyor. Ancak, THY'nin A 340 uçağının kısa süre önce Çin'de bir motorunun havada durmuş olması (basına THY uçağının havada motoru patladı diye yansıdı), bu izni almasına engel teşkil ediyor. Önceleri dört motorla yapılan okyanus aşırı uçuşlar daha sonra üç ve iki motorlu uçaklarla yapılmaya başlanınca ETOPS kuralı devreye girdi. Ne olduğunun iyi anlaşılması için minik bir hatırlatma: ETOPS teknik bir tabir olduğundan sıradan vatandaşlar ve sıradan Amerikalılar anlamadığı için, darbı mesel haline gelmiş süper bir anlatımı var. EngineTurningorPassengerSwimming yani " yauçağınmotorlarıçalışıryadayolcularyüzer!"