| |
|
|
6 ayda değişen ne
6 ay önce yüzde 65'i 1.3 milyar dolar eden Tüpraş'ın yüzde 51'i önceki gün 4.14 milyar dolara satıldı. 6 ayda yüzde 400'e yakın artış müthiş. Ancak bu artışla beraber ortaya çıkan bir başka gerçek var. Türkiye'nin dev şirketleri bile ileri dönük planlarını "Sağlıklı" bir biçimde yapmıyor, yapamıyor.. Neden mi? Basit.. 6 ay önce yapılan ilk satışta topu topu 2 grup yarışmış ve bunlardan 1.3 milyar dolar veren ihaleyi kapmıştı. Sendika itiraz etmese, hâkimler iptal kararı vermese iş bitmişti. Ve o gün 2 grubun katıldığı ihaleye önceki gün 9 şirket veya konsorsiyum katıldı. Bu gruplardan Zorlu daha önceki ihalede de vardı ya diğerleri neredeydi? 6 ay önce yüzde 64'üne 1.3 milyar dolar vermedikleri, hatta kuruş vermeyi düşünmedikleri şirkete 6 ay sonra 4 milyar dolar vermeyi nasıl kabullenmişlerdi! Doğrusu şaşırdım. Dünkü yazısında Meliha Okur, "Petrol Piyasası Kanunu çıktı. Tüpraş dağıtım ağı kurabilme olanağına kavuştu o yüzden girenler oldu" diyor. Bu bir etken olabilir ama ihalede 4 milyar dolara kadar direnen Petrol Ofisi'nin dağıtım için bu kanuna ihtiyacı yoktu. Aynı şekilde ihaleyi alan Koç'un OPET'i, ortağı Shell'in ise geniş bir bayi ağı var. Daha önce Petrol Ofisi ihalesi de ilkinde iptal edilmiş, ikinci ihalede Doğan almıştı ama iki ihalede de oluşan fiyat neredeyse aynıydı. Ama Tüpraş'ta fiyat 4'e katlandı. Ben bu ihalede şunu gördüm: Türkiye'de kimse uzun vadeli plan yapmıyor. Konjonktüre göre davranıyor..
|