| |
|
|
Hızla değişen moda Türk tekstiline yarıyor
Başlıktaki yorum bana değil, saygın ekonomi gazetesi Financial Times'a ait. Çin tekstili kaybediyor; Türk ve Doğu Avrupa tekstili kazanıyor. Türkiye'de tekstil sektörü uzunca bir süredir kan kaybediyor ve lokomotif sektör olma özelliğini yitiriyor. YTL'nin dolar karşısında değer kazanması, enerji ve işçilik maliyetlerindeki hızlı artış tekstil sektörünün cazibesini yitirmesine neden olurken, buna bir de Çin faktörü eklenmişti. Ancak FT'ye göre Avrupa'da müşterilerden gelen hızlı moda talebini yanıtlamaya çalışan perakendeciler, Çin'den Doğu Avrupa, Türkiye ve Hindistan'a kayıyor. Talepteki genel azalma eğilimine meydan okuyan Primark, Zara ve New Look gibi şirketler, modadaki son yenilikleri koleksiyonlarına anında yansıtarak satış rakamlarını yüksek tutmayı başarınca, bu sektörün diğer firmalarını da "Hızlı moda uygulamaya" yöneltiyor. "Eğer tekstilde tek ölçüt fiyat olsaydı, Çin bu yarışı tartışmasız kazanırdı." Diyen danışmanlık şirketi AT Kearney'e göre Çin'de bir bluz 6,5 sterline, Doğu Avrupa'da 7 sterline, Türkiye'de 8 ve İngiltere'de 10 sterline mal oluyor. Ancak hızlı talep değişikliklerine karşı Türk üreticiler daha duyarlı ve esnek. Üstelik bir de "Mesafe" avantajı var. Çin'den malların deniz yoluyla gelmesi 22 gün alıyor; Türkiye'dense beş günde bile nihai noktaya ulaşabiliyor. Bu veriler Türk tekstilinin Çin kabusundan uyanabileceğini gösteriyor.
|