Üretici firmalar, birleşmelerle piyasaya iki oyuncunun hakim olmasından endişeli. Daha şimdiden "Satın almayla masrafa girdik, biraz destek verin" talepleri geliyor.
Organize perakendede önce Carrefoursa'nın Gima'yı alması, ardından Migros ile Tansaş'ın birleşmesiyle yaşanan konsolidasyonun karşı cephesinde, yani üretici kanadında panik var. Bugüne kadar markete giriş bedeli, dönemsel iskonto, raf payı, katalog bedeli, gondol kirası gibi pek çok isimle büyük zincirlerde yer alma bedeli ödeyen tedarikçiler, pazardaki büyük oyuncuların sayısı dörtten ikiye inince yeni ortamı yönetmenin derdine düştü. Şimdi üretici firmaların yönetim kurullarının en büyük gündemi, toplam pazarın yüzde 35'ini eline alan iki oyuncuyla yapılacak pazarlıklar.
'İŞİMİZ DÜNDEN DAHA ZOR' Konuyla ilgili görüştüğümüz üreticilerin temel sorunu, organize perakendedeki yeni yapının nasıl yönetileceği. Hemen herkes bu konudaki endişesini anlatıyor ama, "Aman firma ismi vermeyin, aramız bozulur" diyor. Piyasanın büyük tedarikçilerinden biri "Allah yardım etsin hepimize" diyerek şunları söylüyor: "Bizler için dün olduğundan daha zor bir hayat başlayacak. Daha önce yüzde 15 pazar payına sahip bir zincir bir anda yüzde 20'yi geçiyor. Şimdi yılbaşı görüşmelerinden önce satış ve pazarlama ekiplerimizle toplanıp strateji belirliyoruz. Üretici bazında belli güçlerin aklını başına alması gerek. Marketlerin konsolidasyonunun yaratacağı gücü ancak üreticilerin konsolidasyonu önleyebilir." Öte yandan market birleşmelerinin üreticilere etkisi başlamış bile. İşlenmiş et ürünleri üreten bir firmanın sahibi, "Milyon dolarlar ödeyip yeni bir zincir aldılar ya, bunun parasını bizden çıkarmak istiyorlar. 'Market aldık, biraz destek verin' diyorlar" şeklinde yakınıyor. Piyasada konuşulanlara göre marketler reklam gideri, mağaza yenileme gibi adlar altında tedarikçilerden satın aldıkları yeni zincirin maliyetine katılmasını bekliyor.