Türkler’in milli içkisi rakı tahtından indi. Gençlerin bira aşkı ve "yeni trend" şarap, aslan sütünü kesti.
Rakı tüketimi son beş yılda yüzde 40 azaldı. 2000 yılında 80 milyon litreydi, şimdi 47 milyon litre.
Rakı daha az içilirken bira tüketimi beş yılda yüzde 35 arttı. Şaraptaki artış ise yüzde 75'le rekor kırdı.
Beş yıl önce rakı tüketimi şarabın iki katıydı. Şimdi ise şarap tüketimi rakıdan yüzde 64 fazla.
Rakı neden azaldı? Çok zam gördü. Bar kültürü yayıldı, gençler barlarda bira tercih ediyor. Şarap moda oldu. Pek reklam yapılmadı. Sahte rakı son darbeyi vurdu.
Gençler bira ve şaraba kaydı milli içki rakının tahtı sallandı
Mey İçki CEO'su Galip Yorgancıoğlu, Türkiye'nin milli içkisi rakının tüketiminin son 5 yılda neredeyse yarı yarıya azaldığını söyledi.
Dünyanın 7. büyük üreticisi konumunda olan Tekel'in alkollü içkiler bölümünü satın alan Nurol-Limak-Özaltın-Tütsab ortaklığının kurduğu Mey İçki, şirketi yeniden yapılandırma çalışmalarına başlamaya fırsat bulamadan önce ÖTV artışı, ardından patlayan sahte rakı olaylarıyla haftalarca süren bir krizi yönetmek zorunda kaldı. "Kriz yönetilmeseydi ne olurdu" sorusuna "Bu marka giderdi, çok zayıflardı" diyen Mey İçki CEO'su Galip Yorgancıoğlu, üç gün şirketten çıkmayıp yönetilen krizin hiç anlatılmayan ayrıntılarını anlattı. Türkiye'de rakı pazarının vergi yükünün yarattığı fiyat artışı ve genç nüfusun diğer alkollü içkilere yakınlığı nedeniyle son 5 yılda neredeyse yarı yarıya küçüldüğünü anlatan Yorgancıoğlu, rakıyı dünya markası yapmaya yönelik çalışmalarını anlattı...
Gençler rakı içmiyor. İçenler belli biryaşın üzeri. Onlar da yaşlandığında kime rakı satacaksınız? Bugün rakı sektörünün en önemli konularından biri budur. Belli bir yaşın üzerinde insanlar içiyor. 30 yaş diyelim. Ve bu insanların yaşı ilerledikçe, Türkiye nüfusu da çok genç, matematiksel olarak potansiyel gitgide azalıyor. Bununla ilgili bazı çalışmalarımız var. Araştırmalara göre yeni yetişkinler daha ziyade votka, şarap ve asıl bira tüketimiyle başlıyorlar içki içmeye. Rakı pazarı maalesef büyümüyor. Ama bundan sonra büyüyeceğini umuyorum. Küçülme nispeten yeni oyuncularla durdu. Toplam 45-47 milyon litre. Bu rakam 2000'de 70-80 milyon
litreydi.
ALMAN KIZI İLE TANITIM Pazarı büyütmek zor iş değil mi? Elbette. Bir kere yasalar dışında kendimizin başlattığı kişisel kısıtlamalarımız var. 18 yaşın altına reklam yapmıyoruz, reklamlarda kullandığımız insanları gençlerden seçmiyoruz. 15-20 tane kısıtlamamız var. Bu sorumluluğumuz var. Bütün bunlar büyümenin çabuk olmasını engelliyor.
Rakı unutulacak mı bugün içenler yok olduğunda? Rakı sadece bir iş değil, aynı zamanda milli kültürümüz, öyle de bakmak lazım. Bu bakımdan da yaşatmamız lazım. Çok ciddi bir ihracat atağını başlatmış durumdayız. Bugün baktığımızda milli içkiler o ülkelere çok ciddi kaynak sağlıyor. Uzo Yunanistan'a, şarap Fransa'ya İtalya'ya, rom Küba'ya, Latin Amerika'ya, votka Kuzey Avrupa ülkelerine, viski İngiltere'ye, İskoçya'ya. Ülkelerle özdeşleştiği zaman o ülkelerin tanıtımına çok büyük katkı sağlıyor. Şu anda özellikle Avrupa'da çok ciddi markalaşma çalışmalarımız var. Şirket tarihinde ilk defa Almanya'da raflarda promosyonlar düzenliyor. Büyük zincir marketlerde, -ki bunlar Türkler'in yaşadığı yerler değil- standlar açıldı. İki şişe yeni rakı, bardak, beyaz peynir, domates, kavun, iki tane Türk kızı ya da Türk'e benzeyen Alman kızı tadım yaptırıyorlar. Arkada güzel bir Türkiye resmi. Almanlar'a tadım yaptırıyorlar. Mezelerle birlikte satılıyorlar. Biz Avrupa'da tüketimi iki misline çıkarmak gibi bir hedef koyduk kendimize.