kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
  » Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Karadeniz'e sadece otoyol yetmez, demiryolu da gerek
'Bölgenin çöp sorunu kalmayacak'
'Ruslar için festival düzenleyeceğiz'
'İşsizlik sürerse dağa değil yaylaya çıkarız'

Karadeniz'e sadece otoyol yetmez, demiryolu da gerek


Karadeniz ekonomisini canlandırmaya yönelik önerilere dün kaldığımız yerden devam ediyoruz. Sahil Otoyolu'nun çevre kirliliği yaratmasına karşılık bölgeye ciddi katkısı bekleniyor. Hükümet de bu işe iyice asılmış. Trabzon'da yabancı turisti çeken Sümela'nın yanına Çakırgöl Tesisleri eklenecek. Devamında Santa Harabeleri'nin turizme kazandırılmasıyla bölge turizmini sıçratacak üçgen kurulmuş olacak. Bunlar olumlu adımlar. Peki başka neler yapılabilir? İşte kanaat önderlerinden derlediklerimiz..

Yol deyince sadece karayolu anlaşılmamalı. Doğu Karadeniz, Türkiye'nin tren yoluna sahip olmayan tek bölgesi. Halbuki Gürcistan tarafında demiryolu Batum'a gelmiş, bunun sınır kapısı Sarp'a uzatılması karşı taraf için çok küçük bir çabayı gerektirir. Türkiye tarafında ise trenyolu Samsun-Çarşamba'ya kadar gelmiş. Demiryolunu Gürcistan, oradan Rusya'ya uzatmak Karadeniz'i çıkmaz bir sokak olmaktan kurtaracak. Üstelik sahil yolu yapıldığı için artık demiryolu bunun yanından daha kolay inşa edilebilir. Bu yapıldığında hem Türkiye'nin her tarafı demiryolu ile kaplanmış, hem de bu yol Gürcistan ve Rusya'ya bağlanmış olacak. Yolcu taşınması yanısıra ticaretin maliyetini düşürebilecek. Karadeniz ekonomisini uzun vadede canlandıracak olan ticaret, ihracat ve ithalatın altyapısına önemli bir ayak eklenecek.

KARADENİZ-GAP OTOYOLU
Türkiye'nin ana karayolları hep doğudan batıya doğru. Kuzey ile güneyi buluşturan dikine ana arterler Ankara'nın güneye bağlanması dışında yok. Bu da ticaretin ve göçün yönünü hep batıya yöneltti. Bir süreden beri Trabzon'da Karadeniz'in otoyolla GAP bölgesine bağlanması görüşü dile getiriliyor. Temel yararı da GAP'ın meyve sebze ürünlerinin uçak dışında soğutuculu tırlarla en hızlı şekilde bu otoyoldan Karadeniz limanlarından Rusya'ya ulaştırılması. İran Transit Yolu'nun bir bölümü de zaten bu otoyolun ilk kısmını oluşturacak. Gerçekten de Gümüşhane'ye kadar olan İran yolu uygun. GAP'ın otoyol ile Karadeniz'e bağlanması sonucu ülkenin doğusu da kuzeyi ve güneyi ile diklemesine hareket kazanabilir, ticaret, taşıma, ihracat olanakları genişleyebilir.

ERMENİSTAN İLE TİCARET
Karadeniz'de ticaretin, taşımanın hızlanması ve belli bir canlılığın yakalanabilmesi için Ermenistan kapısının açılması da yararlı olacak. Bölge bu konuda fazla talepkar gözükmüyor. Çünkü Ermenistan Azerbaycan toprağı Karabağ'ı işgali nedeniyle Türkiye sınır kapısı Gümrü'yü kapattı. Siyasi nedenlerle alınan bu kararın ekonomik gerekçelerle değil yine siyasi nedenlerle açılabileceği tahmin ediliyor. Ama Ermenistan kapısının açılmasıyla bu ülke ile ticari ilişkilerin Gürcistan'dan daha fazla olabileceği, bunun etkisinin Kars'tan başlayarak Artvin, Rize ve Trabzon'a kadar yansıyacağı bekleniyor. Yani Karadeniz'in ekonomik sorunlarını çözmeye, burayı çıkmaz bir kulvar olmaktan çıkarmaya bir alternatif de Ermenistan ile ilişkilerin normalleşmesi ve kapının açılması.

1 2 3 4 5
 
DİĞER EKONOMİ HABERLERİ
 Sahte para sizi de yakabilir!
 Koç, başvuruyu yaptı borsa 30 bini devirdi
 Yapı Kredililer Koç'tan 42 trilyonluk jest istiyor
 Mevduatta promosyon yarışına BDDK el koydu
 Greenspan, emekli oluyor FED için dört aday yarışıyor
 'Pazar payımız yükseldi liderliğimiz devam ediyor'
 Alman EP, Teknosa'nın kaptanıyla Türkiye'de!
 "Fuarcılık bir kenti 10 kat zengin yapar"
 IMF eylülde geliyor
 ÖİB: Erdemir'de kimseyi asla istifaya zorlamadık
 Societe Generale: Türkiye iyi bir pazar
 Alarko'dan Riva'ya 1.5 milyar $'lık proje
 Nokia'nın efsane başkanı Shell'in başına geçiyor
 Permesan peynirine dijital kimlik kartı
 Bush yasası 500 milyar $ kazandırdı
GAZİ ERÇEL
İhracat tekledi mi?
İhracat temmuz ayında bir önceki...
Kafaları yana düştü
Annesiyle kardeşini teröre kurban veren genç, olayı gözyaşlarıyla...
Ben evlendiğim gün ölmüştüm
Koca dayağından kaçmak için boşanıp 3 çocuğuyla evi terk eden...
Komutanın büyük acısı
Komutanın büyük acısı
Hava Kuvvetleri Komutanlığı'na atanan Orgeneral Faruk Cömert ağabeyi...
İşte AB sürecinin komuta kademesi
İşte AB sürecinin komuta kademesi
Cumhurbaşkanı Sezer, YAŞ kararlarını onayladı. TSK'nın komuta...
IMKB
E: 30.124 D:% 1,33
DOLAR
S: 1,314 D:% -0,266
EURO
S: 1,619 D:% -0,093
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu