Havada önünüze geleni yiyin!
Geçen hafta Lufthansa'nın yüzde 40 hissedarı olduğu Almanya'daki yeni nesil terminalini bir kez daha detaylı gezdim. Münih Havaalanı içinde yer alan ve geçen yıl faaliyete geçen Terminal 2'yi temel atma, inşaat çalışmaları ve açılış olmak üzere birkaç defa detaylı inceleme fırsatı buldum. Bir yolcu gibi terminalden geçmek başka bir şey, her tarafını, bagajların uçaklara yüklendiği bölümü, diğer ulaşım sistemleriyle entegrasyonunu görmek bambaşka bir şey. İstanbul'a yeni bir meydan tartışmalarının yapıldığı bir dönemde Münih Havalimanı'nı ziyaret etmek ise zamanlama açısından isabetli. Münih'in önceki meydanı büyümeye müsait olmadığından ve şehir merkezinde kaldığından eskisi tamamen ticari alana dönüştürülerek bugünkü yerine taşındı. Yeni meydanda ise iki terminal bulunuyor.
GELECEĞİN PROJELERİ Birincisi tüm havayollarına hizmet verirken, Lufthansa Hava Yolları'nın iştirakiyle yapılan ikincisi yani Terminal 2 ise başta Lufthansa olmak üzere ittifak içinde olduğu Star Alliance üyesi diğer havayollarının istifadesine sunulmuş. Terminal 2'de ilginç projeler söz konusu. Bunlardan birisi, cam ve çelikten oluşan Terminal 2'de gün ışığından enerji üretilmesi. Dört kişilik 150 ailenin ihtiyacına denk gelen bir enerji üretiliyor. Bir başka proje ise Siemens'in geliştirdiği havalimanının şehre hızlı raylı sistemle bağlanması. Ancak Terminal 2, 1.1 milyar Euro'ya mal olduğundan, meydanı Münih'e bağlayacak manyetik demiryolu hattı içinde takriben aynı oranda bir paraya ihtiyaç olması nedeniyle proje gerçekleşememiş. Bu proje, Terminal 2'nin önünde sadece geleceğin projesi diye havacılık sektörüyle yakından ilgilenenlere gösteriliyor. Eğer gelecek yıllarda 'Manyetik Demiryolu Hattı' hizmete girecek olursa, mevcut metronun 30 dakikada kat ettiği mesafeyi 10 dakikaya indirecek. Siemens'in geliştirdiği projenin benzeri ise şu an Çin-Şangay'da faaliyette.
2050'DE 100 MİLYON YOLCU Münih Havalimanı'nın 2050'ye nasıl baktığına gelince. Mesela 25 milyon kapasiteli terminali geçen yıl 17.7 milyon yolcu kullanmış. Terminal 2'nin arka bölümlerine ise yeni terminaller yapmayı amaçlayan projeler çoktan bitirilmiş. Münih'i Frankurt'tan sonra Almanya'nın ikinci merkezi yapmak isteyen Almanların planına göre 2050'de meydandan 100 milyon yolcu geçecek. Terminale, uçuş eğitimine, tekniğe ve havayoluna yatırım yaparak son yıllarda bu alanda ciddi şekilde büyüyen Lufthansa'nın son 3-4 yılda dünya genelinde bir numara olduğu alan ise uçaklara yiyecekiçecek sağlayan departmanı LSG Sky Chefs. Münih'te ziyaret ettiğimiz catering binasında ilk dikkatimi çeken hiç açılmamış yiyecek paketleri (tereyağı gibi) ve el değmemiş içeceklerin (şarap, cocacola gibi) direkt çöpe gönderilmesi oldu. Mesela, uçakta ikram edilmek üzere yolcu sayısına göre ikram malzemesi yüklendi. Bu ikram ürünleri özellikle ABD'den Avrupa'ya yönelik uçuşlarda yapılmış ise bütün el değmemiş ürünler çöpe gidiyor. Avrupa içindeki uçuşlarda ise el değmemiş ürünler mesela açılmamış coca-cola tekrar kullanılabiliyor. Sebebi Avrupa ile ABD arasındaki mevzuat farklılığı.
|