AVIVA Hayat ve Emeklilik Genel Müdürü Keti Bonofiyel, doğru adımlar atılıp sistemin eskiden beri uygulandığı ülkelerden gerekli dersler çıkarılırsa, Türkiye'de Bireysel Emeklilik Sistemi'nin (BES) yolunun açık olduğunu söyledi.
Keti Bonofiyel, ülkemizde henüz yeni bir sistem olan BES'te hatalı hamle yapmamak ve en yüksek fon büyüklüğüne ulaşmak için, benzer sistemleri eskiden beri kullanan ülkelerden dersler çıkarmak gerektiğini söyledi. Bonofiyel, Türkiye'nin hata yapmaması halinde 2030 yılında yaklaşık 80 milyar dolarlık BES fonuna ulaşılabileceğini belirtti. Türkiye'de sosyal güvenlik açıklarının çok fazla olduğunu ifade eden AVIVA Hayat ve Emeklilik Genel Müdürü Keti Bonofiyel şöyle konuştu: "2005 yılı sosyal güvenlik açığının 22.5 milyar YTL olacağı tahmin edilmekte. Bu çok ciddi bir rakam. 2000 yılı sosyal güvenlik açığı GSMH'nin yaklaşık yüzde 2'sini oluşturuyordu. Bugünse bu oran yüzde 5'e yaklaştı. Bizde emeklilik yaşı kadınlarda 58, erkeklerde 60. Türkiye'de de büyük bir ihtimalle emeklilik yaşı ileride diğer gelişmiş ülkeler seviyesine çıkarılacak. Türkiye'de 1.6 çalışan bir emekliyi finanse ediyor. Çok yakın bir gelecekte de bir çalışan, bir emekliyi finanse etmeye başlayacak. Dolayısıyla Dünya örneklerine de bakarak Türkiye'ye uyarlanmış çok şeffaf ve sade bir sistemle BES'e başlamış olmamız çok önemli." AVIVA Hayat ve Emeklilik Genel Müdürü, BES'in gelişmesi için vergi teşviklerinin artmasının önemli olduğunu vurguladı. Bonofiyel şöyle konuştu:
VERGİ TEŞVİKLERİ ARTMALI "Vergi uygulamaları Bireysel Emeklilik Sisteminin gelişmesi için son derece önemli. Vergi teşviklerini bakanlar kurulu kararıyla iki katına çıkarmak mümkün. BES'te vergi teşviklerini artırırken de vergi sistemini kolay ve anlaşılabilir bir hale getirmemiz gerekiyor. Bunun için de ciddi ve radikal değişiklikler içeren bir vergi reformu gerekli. Burada sektöre, Hazine'ye ve Maliye Bakanlığı'na büyük görevler düşüyor." Ürün tasarımlarının sade olması gerektiğini vurgulayan Keti Bonofiyel, devletin ürün tasarımını şirketlere bırakması gerektiğinin altını çizdi. Bonofiyel sözlerine şöyle devam etti: "Ürün kârlı tasarlanmazsa müşteriye gerekli hizmet de verilemiyor. Rekabet ortamı iyi, hedefler verimli olmalı. Sistemin her yönüyle sade ve şeffaf olması son derece önemli, ki zaten Türkiye'de BES son derece sade ve şeffaf bir şekilde düzenlendi." BES aracılarının belli bir eğitimden geçip Hazine'nin sınavını vermek zorunda olduklarını söyleyen Bonofiyel, "Tüm aracıların aynı bilgi seviyesine sahip olması, müşteriyi doğru bilgilendirme açısından son derece önemli. Bir müşteri şikayeti sadece şirkete gelen şikayet değil, aynı zamanda sektöre gelen darbedir. Biz bireysel emeklilik şirketleri olarak kazandığımız güvenin ve sorumluluğun son derece bilincindeyiz. Amacımız kamuoyunu doğru olarak bilgilendirip aydınlatarak kamunun güvenini kazanmak ve doğru satışlar yapmaktır" dedi.