Paris Pazartesi gününden bu yana Paris Airshow'da sivil havacılık sektörünün gelmiş olduğu noktayı şaşkınlıkla izlemeye çalışıyorum. İki büyük yolcu uçağı imalatçısı Airbus ve Boeing'in yan yana koyduğu uçaklatla ortaya çıkan büyük rekabet bu fuarda bitecek gibi görünmüyor. Türk Hava Yolları'nın da (THY) hem stand açarak hem de iki büyük imalatçıyla masaya oturarak rekabete ciddi katkı sağladığını söylemek mümkün. THY geleceği planlarken sadece Boeing ve Airbus'la değil Emraer, Bombardier gibi muadil uçak yapımcılarıyla da görüşmeler yapıyor. Eylülde Airbus 330'la yeni bir döneme girecek olan THY, standında son model konsept koltuklarını tanıtıyor. Öte yandan havacılık fuarına önemli sayıda Türk şirketi katılıyor. Bir çok anlaşmaya imza koymaları bekleniyor. THY Teknik Bakım yarın Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül ve Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın katılımıyla tarihinin en büyük anlaşmasını imzalayacak. THY, Singapur'dan ST Aero ile Sabiha Gökçen Havaalanı'nda hayata geçecek Havacılık Bakım Onarım ve Modifikasyon Merkezi (HABOM) ortaklığı için start verecek. Türk Havacılık ve Uzay Sanayi (TAI) de son yıllarda her dönem iştirak ettiği bu fuarda Amerikan Northrop Grumman'la 100 milyon dolarlık anlaşmaya imza koymuş olacak. TAI'nin kardeş kuruluşu TEI, Kale Kalıp, Alp Havacılık, MNG Teknik ve çok sayıda Türk işadamı fuarda yer alıyor. İzmir Hava Yolları'ndan Ekrem Demirtaş ve arkadaşları ise 2006 Mayıs'ta uçuşa geçebimek için uygun uçak tipi arıyorlar. Ulaştırma Bakanı Binali Yıdırım da Fransız meslektaşıyla fuar sebebiyle görüşme yapmanın yanı sıra çeşitli incelemelerde bulanacak. Diğer detaylara gelince... Airbus, Paris'e dünyanın en büyük uçağı olan A380'ini fuara getirmekle kalmadı her gün göklerin yeni kahramanı olduğunu ilan edercesine gösteri uçuşu yapıyor. Boeing de buna dünyanın en azun menzilli (17 bin 300 km) ve en rahat kabinli uçağı 777-200 LR ile Airbus'a kendi evinde cevap veriyor. İki şirketin diğer rekabet alanları ise geleceğin uçakları B787 ve A350. Fuarın en dikkat çeken ve siparişleri karşılamada zorlanan firması Brezilyalı Emraer. Fuarda 2006'da ilk teslimini yapacağı 195 modeline gösteri uçuşu yaptıran Emraer, diğer modellerinin hepsini getirmiş. Paris Air Show'a bir öceki döneme oranla katılım çok fazla. 73 ülkeden bin 900 şirketin yanı sıra sivil ve askeri üreticilerin tamamı iştirak etmiş. Askeri havacılığın yanı sıra Dassault Falcon, Gulfstream, ATR gibi iş jeti ve küçük gövde uçak yapımcıları da fuarın bir başka ayrıntısı.