|
|
Limanların özelleştirmesine rekabet freni
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, İzmir, Mersin, İskenderun, Bandırma, Samsun ve Derince limanlarını satışa çıkarmak üzere Rekabet Kurulu'ndan 1998/4 nolu tebliğ uyarınca görüş istedi. Rekabet Kurulu'nun 6 Mayıs tarihli toplantısında bu konu masaya yatırıldı. Kurum Başkanlığı, limanların ihaleye çıkarılması konusunda hiçbir koşul konulmamasını öngörüyordu. Kurul üyelerinin çoğunluğu Başkanlık görüşünün aksine, bazı limanlar için şartlı satış koşulunu savundular. Bu konu üzerinde uzlaşma sağlanamayınca, oylamaya geçildi. Oylama sonucunda oy çokluğu ile alınan karar şu şekilde oldu. Mersin ve İzmir limanlarının kontenyer limanları olarak bölünecek, ayrıca İzmir Limanı'nın bir bölümünü alan teşebbüs, Mersin Limanı'nın bir bölümünü alamayacak. Öte yandan Mersin Limanı'nın bir bölümünü alan teşebbüs de İzmir Limanınının bir bölümünü alamayacak. Kararda, Samsun Limanı'nı Ro-Ro'nun alamayacağı görüşü de yer aldı. Bunun dışındaki Bandırma, İskenderun ve Derince limanlarının satışına ilişkin herhangi bir kısıtlama getirilmedi. Bu konuda tek yetkili karar mercii elbette Rekabet Kurulu'dur. Ancak bu konuda görüşlerimi de ifade etmem gerekiyor. Kanımca bazı limanlara getirilen kısıtlamalar yanlıştır. İzmir ve Mersin limanlarının bölünerek satılma isteği ilk bakışta haklı gibi gözükse de, ülke geneli pazar payı kabul edildiğinde, Kanunun 7'nci maddesindeki hâkim durumun güçlenmesinden bahsetmek mümkün değildir. Eğer İzmir ve Mersin ayrı ayrı bölgesel pazar olarak kabul edilecekse, o zaman aynı koşulun Bandırma, İskenderun ve Derince için de geçerli olduğunu kabul etmek gerekir. Bu bakımdan limanların satışına getirilen kısıtlamaların yersiz olduğu kanaatindeyim. Bütün bunlara rağmen Rekabet Kurulu'nun kararına da saygı göstermek zorunda olduğumuzu belirtmemde yarar vardır.
|