|
|
|
|
Öğretmen bile 'dershane' diyor
Türk Eğitim Derneği'nin (TED) "Hayat= 180 dk.?- Türkiye'de Üniversiteye Giriş Sistemi Araştırması ve Çözüm Önerileri" adlı araştırmasına göre son 15 yılda üniversiteye girmek isteyenler 34.5 milyar dolar harcadı. Öğrencilerden velilere hatta öğretmenlere kadar herkes dershanenin şart olduğuna inanıyor.
Öğretmene göre dershane şart
TED'in araştırmasına göre gençler ve eğitimciler üniversite eğitimini tek çare olarak görüyor. ÖSS'nin maliyeti ise 2900 YTL.
Üniversite giriş sınavı hemen her öğrenci için bir kabus gibidir. "Sınavı kazanabilecek miyim, kazanamayacak mıyım?" sorusu daha lisenin başında akıllara yerleşmeye başlar. Sadece öğrenciler değil, anne babalar için de hayattaki en büyük dönüm noktasıdır bu sınav. 77 yıl önce Atatürk tarafından, cumhuriyete yön vermesi amacıyla kurulan Türk Eğitim Derneği (TED) hayatın üniversite giriş sınavından ibaret olmadığını ortaya koymak için bir çalışmaya imza attı. "Hayat=180 dk.? Türkiye'de Üniversiteye Giriş Sistemi Araştırması ve Çözüm Önerileri" adını taşıyan çalışma birbirinden ilginç sonuçlar ortaya koyuyor.
MİLYARLAR HARCANIYOR TED; Afyon, Ankara, Antalya, Bursa, Elazığ, Erzurum, Gaziantep, İstanbul, İzmir, Kayseri, Samsun, Van ve Zonguldak olmak üzere toplam 13 ilde 4804 kişi üzerinde kapsamlı bir saha araştırması yaptı. Araştırma için lise son sınıf öğrencileri, lise mezunları, üniversite öğrencileri, aileler ve öğretmenlere birçok soru yöneltildi. Ayrıca Milli Eğitim Bakanlığı, Çalışma Sosyal Güvenlik Bakanlığı, YÖK, ÖSYM, TÜSİAD, üniversiteler, eğitim sendikaları ve dershaneler gibi konuyla ilgili kuruluşların yaptığı tüm çalışmalar da incelendi. Altı ay süren çalışmanın sonucunda 2004 yılında ÖSS'ye 1 milyon 786 bin 883 adayın başvurduğu ama lisans eğitimine sadece 86 bin 98 kişinin yerleştirildiği görülüyor. Araştırma, gerekli tedbirler alınmadığı takdirde 2011 yılında 2 buçuk milyon, 2023 yılında ise 6 milyon gencin üniversite kapısında yığılacağını gösteriyor. Yine araştırma sonuçlarına göre son on beş yılda üniversite sınavına girmek için başvuranlar bu uğurda 34.5 milyar dolar harcamış. Sadece 2004 yılında harcanan; 8.4 milyar dolar. ÖSS'nin bir aileye maliyeti ise 2.9 milyar TL. (2900 YTL.) TED'e göre bu sistemin tek sonucu rakamlardan ibaret değil... Hayatta başarılı olmayı sadece üniversiteye girebilmek olarak gören, kitap okumayan, tiyatroya gitmeyen, spor yapmayan, "sosyal zekası yok edilmiş" bir nesille karşı karşıya olmamız işin bir diğer boyutu.
MESLEK LİSELERİ NEREDE? TED Genel Başkanı Selçuk Pehlivanoğlu, asıl sorunun üniversitenin tek çıkar yol görünmesinden kaynaklandığı görüşünde. Pehlivanoğlu ülkemizde meslek liseleri ve yüksekokulları cazibesini yitirdiği için gençlerin üniversiteyi tek seçenek olarak gördüğünü söylüyor. Araştırmaya göre meslek liselerinin cazibesini yitirmesi, gençlerin genel liselere kaçmasına neden oldu. Bu nedenle de Türkiye'de genel lise oranı, tüm dünyanın tam tersine yüzde 70'lere kadar çıktı. 2003-2004 eğitim öğretim yılında mesleki eğitim öğrencilerinin toplam ortaöğretim öğrencileri arasındaki payı yüzde 31.5'e kadar düştü. Oysa gelişmiş ülkelerde mesleki eğitim öğrencilerinin oranı toplam ortaöğretim içinde yüzde 65. Türkiye'de bu oranların tümüyle tersine çevrilmiş olması; 2 milyonu aşkın gencin çok azının üniversitede okuyabilmesi, bu şansı yakalayamayan büyük kitlenin ise hiçbir mesleki bilgi ve beceri sahibi olmadan vasıfsız bir şekilde hayata atılmak zorunda kalması anlamına geliyor. TED'in araştırmasında dikkat çeken bir başka nokta ise dershanelerin okulların yerini alması. Araştırmaya katılanların çok büyük bir bölümü dershaneye gitmeden üniversite sınavının kazanılamayacağını düşünüyor. İlginç olansa öğretmenlerin bile çoğunlukla bu görüşü destekliyor olması. Selçuk Pehlivanoğlu'nun araştırmada dikkat çektiği bir diğer nokta da lisede öğretilenlerin ÖSS sınavında çıkmaması, çıkanların da öğretilmemesi. Araştırmada tek tek kaçıncı sınıftan, hangi dersten kaç soru çıktığı ortaya koyuluyor. Örneğin, matematikte son 4 yıldır ünlem-eşitsizlikparabol konularında hiç soru çıkmıyor. Türkçede ise fiilerden son 4 yıldır hiç soru sorulmamış. TED'in araştırmasında çözüm önerileri de bulunuyor. Üniversitelerle ilgili adımlar atmadan önce mutlaka uygulanabilir nitelikte ve 'üretimine toplumun bütün kesimlerinin katıldığı' bir bilim siyaseti oluşturulması gerektiğini savunuyor. Üniversite giriş sınavının da üç aşamada olması gerektiği savunuluyor: "Mesleki eğitimi cazip hale getirmek için belli bir süre (örneğin 5 yıl) alan ve katsayı uygulaması kaldırılmalı. Mesleki eğitimle ve üniversiteye girişle ilgili gerekli düzenlemeler yapıldıktan sonra zaten alan ve katsayı uygulamasına gerek kalmayacaktır. Ortaöğretim sisteminde geçilecek yeni düzene göre 2011 yılında olgunluk sınavı esasına dayalı yeni bir üniversiteye giriş sistemi getirilmeli. 2023 yılında ise üniversitelerin kendi öğrencilerini seçebilecekleri yeni bir modele geçilmeli."
|
|
|
|
|
|
|
|
|