Türkiye, ucuz işçilik avantajını elinden kaçırmaya başladı. Doğu Avrupa'da bir çalışanın yıllık maliyeti 6 bin Euro iken, Türkiye'de bu rakam 12 bin Euro'ya çıktı.
Otomotivde devlerin üretim üssü olan Türkiye, ucuz işgücü kozunu yavaş yavaş kaybediyor. Doğu Avrupa ülkeleri, sağlanan teşvik ve yatırım indirimlerinin yanı sıra ucuz işçilik maliyetleriyle de ön plana çıkmaya başladı. Uluslararası derecelendirme kuruluşu Fitch'in son raporu da Çek Cumhuriyeti, Polonya, Slovakya, Slovenya gibi Avrupa Birliği'ne (AB) yeni giren ülkelerin Türkiye'nin avantajını elinden alacağını ortaya koydu. Örneğin, Türkiye'de bir işçinin toplam yıllık maliyeti 12 bin Euro. Tabii bu rakama servis, sosyal aktivite ve yemek gibi ihtiyaçlar dahil. Dev otomotiv üreticilerinin yeni gözdesi olan Doğu Avrupa'da ise yıllık işçilik maliyeti ortalama 6 bin Euro. Yani Türkiye'nin yarısı. Fransa, Almanya, İngiltere ve İtalya gibi sektörde önde gelen AB ülkelerinde maliyetler 2-3 katına kadar çıkıyor. AB'de bir çalışanın yıllık maliyeti tam 34 bin Euro. Bu nedenle de şirketler üretimlerini kendi ülkelerinin dışına kaydırmaya çalışıyor. Bu arada, Türkiye'de bundan 5-6 yıl önce işçi maliyetlerinin 9 bin dolar seviyesinde olduğunu da hatırlatalım.
DOĞU AVRUPA'YA KAÇIŞ Tüm bu veriler, çiçeği burnunda AB ülkelerinin ön plana çıkmasına neden oluyor. Slovakya ve Çek Cumhuriyeti şu anda büyük otomotiv yatırımlarının odak noktası konumunda. Peki, Türkiye'nin avantajı nerede? Otomotiv sektöründe haftalık çalışma saati 45. Bu süre Doğu Avrupa'da 40, AB'de ise 35 saat. Tabii sağlanan sosyal haklar işe devamsızlığı da minimum seviyeye indirmiş. Türkiye'de işe devam etmeme oranı yüzde 1, Polonya, Slovenya gibi ülkelerde yüzde 8. Hiç kuşkusuz en büyük avantaj yüksek iş gücü ve mühendislik kalitesi. AB'ye yeni giren Doğu Avrupa ülkelerinin serbest dolaşım hakkını elde etmesi, eğitimli gençlerin daha fazla maaş alacakları ülkelere göç etmesi sonucunu doğurdu. Bu da eğitimli genç nüfusun azalmasını neden oldu. Türkiye'de üretilen otomobiller ise tüm dünyadan 'tam not' almış durumda. Hatta kaliteleri, merkez fabrikaları bile solladı. Türkiye'ye gelecek olan yeni projelerin nedeni de işte bu rekabetçi kaliteden kaynaklanıyor...