Amerika ile yollarımız neden ayrı?
Son iki yılda havacılık sektörümüz hiçbir kurumun; ne uçak üreticilerinin, ne uçak pazarlamacılarının, ne finans kuruluşlarının ve ne de tur operatörlerinin tahminleri doğrultusunda büyümedi. Gelinen noktayı hiç kimse tahmin edemediği gibi hayal da edemedi. Ufak tefek havayollarıyla pazarın bu kadar büyümesi doğru mu? Tartışılması gerekir. Türkiye'de faaliyet gösteren havayolu şirketleri ve havacılığa giripgirmemede bir türlü karar veremeyen büyük ticari gruplar, ortadaki tabloya bakıp bir strateji de belirleyemiyor. Sorunlardan birisi de bu. Mevcut havayolları faaliyetlerine devam edebilecek mi? "Sektör gerçekten büyüyecek mi, yoksa bir süre sonra kabuğuna mı çekilecek? " yollu sorular zihin bulandırıyor. Bilinmesinde fayda var. Şu an bilgisayar kullanmaktan kimse vazgeçip, sadece yazı yazmak için olsa bile daktilonun başına geçmiyorsa, uçakla seyahatten de geri dönüş olmayacaktır. Ancak, Türkiye'de havacılık sektörünün ciddi bir disipline ve otoriteye ihtiyacı olduğu gerçeği son derece doğrudur. Türkiye'nin bölgedeki konumuna ve bulunduğu coğrafyanın sağladığı avantajlara göre havacılık sektörünü yapılandırmadığı da bir başka doğrudur. Diğer taraftan sektörde 15 civarında özel havayolu olmasına rağmen, rekabet gücü yüksek havayolu henüz yoktur. Uzun hatlarda uçmayı göze alabilecek özel havayolumuz da maalesef söz konusu değil. Avrupa hattında turist taşıyan şirketlerimiz, diğer bir yakın mesafe olan Rusya'ya giremiyorlar, ama Uzak Doğu ya da Kuzey Amerika'ya uçmaya da cesaret edemiyorlar. Amerika'da hocalık yapan, havacılık konularını ve Türkiye'nin sorunlarını iyi bilen bir dost da oralardan uyarıyor. New York'taki turizm fuarına niçin katılmadığımızı irdeleyen yazım sebebiyle, bakın nelere dikkat çekiyor: "Bilirsin bizim Amerika ile olan ilişkilerimiz hep silah ve üniversite eğitimi ile sınırlıdır. Burada 280 milyon insan yaşar, bunlar dünyanın en zengin insanlarıdır, ama kimse ilgilenmez. Sorun biraz da bence hava ulaşımında, sen ne dersin bilemiyorum. Günde sadece iki direk sefer var Türkiye'ye. Onlarda sezonda full uçuyor. Bence, öncelikle hava köprüsünü geliştirmek lazım.. Ne zaman başlayacak Türk Hava Yolları (THY) başka hatlarda uçmaya.? Emirates daha yeni başladı New York uçuşlarına, adamların planı önümüzdeki iki sene içinde en az 10 noktaya uçmak. Güya Amerika ile açık semalar anlaşmamız var. Ama kullanan yok. Hiç anlamam, Almanya hattında o kadar rekabetin içinde 100 dolarlara uçan bizimkiler, niye en iyi paranın kazanıldığı, müşteri tercihinin en üst düzeye çıktığı uzun hatlarda yoğunlaşmazlar.? Air France sadece Amerika hatları ve Northwest işbirliği için Hollanda Kraliyet Hava Yolları KLM'i aldı, biliyorsun. Dünya havacılık pazarının yüzde 40'ı burada , bu pazar hiç yabana atılacak bir pazar değil. Daha çok havayolu seferi daha çok turizm işbirliği demek." Evet, bu serzenişe hayır diyen var mı? Peki evet diyen hava yollarımız kim? Sanıyorum THY, ABD'ye yönelik uçuşları zenginleştirmek için epey efor sarf ediyor. Özel havayollarımız arasında, şu an itibariyle uzun hatlarda uçabilecek donanıma sahip tek bir şirket yok. Çünkü, bu alan büyük şirketler için halen daha bakir.
|