|
|
Rusya'da mağaza arayan Türkler
Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen ile 1.5 günlüğüne gittiğimiz Moskova, Turquality rüyasını nasıl gerçeğe dönüştürür şimdiden kestirmek zor, ama Rusya'da Türk işadamlarının estirdiği rüzgarın bir hayali çoktan gerçeğe dönüştürdüğü aşikar. Yolculuk esnasında ve kısacık seyahatimiz süresince karşılaştığım işadamlarından öğrendiklerimi aktarmak istiyorum. Tüzmen de vurguladı, bir kere Moskova'da vitrinlere 'Burada Türk malı satılmaz' yazacak kadar Türk mallarından kaçan Rus bulmak artık mümkün değil. Dolaştığım Mega 2 alışveriş merkezinde gözüme en çok çarpan mağazalar Türkler'e aitti. Pasaport kuyruğunda bir Türk işadamı yanındakine dert yanıyordu. "Mega 2'de yer kalmamış. Kaçırdık. Şimdi yeni yapılacak olan alışveriş merkezinde mutlaka olmalıyız" diye. Özetle, Türk işadamları harıl harıl mağaza açıyor ve Ruslar'ı mağazacılık konusunda eğitiyor. Zorluk yaşamıyor değiller; ama kimsenin de yılmaya, Rus pazarından vazgeçmeye niyeti yok. Tüzmen'in Turquality rüyasına gelince, anlaşıldığı üzere amaç aslında İtalya'nın 'made in Italy' ile yarattığı imajı Turquality ile yaratmak. Tanıtım için 3.5 milyon dolarlık bir bütçe ayrılmış. Moskova bu operasyonun ilk bacağı. Ardından Paris, Londra ve Milano gelecek. Sırf Ruslar'ın ilgisini çeksin diye yeni açılan International House of Music binasında kokteyl, Hüseyin Çağlayan, Dice Kayek ve Atıl Kutoğlu'nun mini defilesi ve Burhan Öçal ile Sertap Erener'in konseri yapıldı. Etrafta Ruslar'dan çok Türkler'in olmasını açıkça ben yadırgadım, ama Bakan Tüzmen o gece toplantıda pek çok Rus gazetecinin ve işadamının olduğunu söyledi. Turquality için gösterilen çabanın işe yaramasını diliyorum, çünkü şimdi pilot olarak seçilen konfeksiyon sektöründen 18 marka destekleniyor. Yani dört yıl süreyle bu markalar yurtdışında harcayacakları her 1 milyon dolar için devlet de 1 milyon dolar destek verecek. Tüzmen, sonra bunu diğer sektörlere yayacaklarını söyledi. Dileriz, ilk etapta seçilen markalar bu desteği yerli yerinde kullanırlar.
|