TOBB Formula'ya el atıyor
Türkiye'nin tanıtımına katkısı olacak, çok daha fazla turistin İstanbul'a gelmesini sağlayacak ve ülkeye döviz girecek gibi doğru ve şirin sözlerle perde arkasının kamuoyundan saklandığı Formula Pisti'ndeki tartışmalar yeni boyut kazanıyor. İlgili tarafların eleştirilere cevap vermemesi ya da 'projenin iyi, faydalı' gibi ortak zeminde buluşulan noktalarla savunulması, problemin çözümüne katkı sağlamıyor. Diğer yandan, İstanbul Ticaret Odası (İTO) Formula'da girdiği darboğaza çare arıyor. Hem parasal sıkıntı çekiyor hem yapılan işlerde usulsüzlük olduğu gerekçesiyle eleştiriliyor ve soruşturuluyor. Somut örnekler de var; İTO'nun bu amaçla kurduğu şirketin üç yönetim kurulu üyesi, yapılan harcamalar ve alınan kararlar hakkında kendilerine bilgi verilmediği için istifa etmiş durumda. Denetçi raporları da aynı yönde. Pistin işletmesi için kurulan şirketin ve ortaklıkların durumu da karışık. Bu ciddi eleştiriler karşısında, Formula 1 gereğinden fazla büyütülüyor. Abartılarak anlatılıyor. Formula'nın yapıldığı diğer ülkelerin konumu ve sosyal durumu göz önüne alınarak mukayese yapılmıyor. Formula 1 pistinin ve mütemmimi olan diğer projelerin adam gibi hayata geçirilmesi, İTO kaynaklarının bu uğurda çarçur edilmeden kullanılması, elbette Türkiye'nin menfaatine. Geçen hafta, Avrupa'nın göbeğindeki Macaristan'da Formula'nın durumunun ne olduğunu da soruşturduk. Yılda 32 milyon civarında turist çeken Macaristan'a ulaşımın büyük çoğunluğu karayoluyla gerçekleşmiş. Hasılı, biz projeyi eleştirmiyoruz. İTO'nun yaptığı harcamaları ve kazanımların kimlere gideceğini masaya yatırıyoruz. Bu sebeple, Formula 1'de ara gazına ihtiyaç yok. İTO, pisti inşa ederken, biraz rahat davranarak, hesap kitap da probleme sebep olmuş. Bize gelen bilgilere göre ilgili bakanlıklar gerekli soruşturmaları yapmış. Kokusu yakında çıkar . Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu Başkanı (TOMSFED) Mümtaz Tahincioğlu'nun da içinde yer aldığı, pistin işletmesine ortak olan şirketin durumu da müşkül görünüyor. Bu ortaklık da minimize edilecekmiş. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Başkanı (TOBB) Rıfat Hisarcıkoğlu'nun bu konudaki duyarlılığı problemleri aza indirecek gibi görünüyor. Ama henüz bir sonuç yok. İTO, Formula'daki maliyetlerin fazla çıkması üzerine (80 milyon dolar harcanmış, bitmesi için 20 milyon dolar lazım) kaynak sıkıntısına düşmüş. Dünya Ticaret Merkezi'ni halka açıp kaynak bulmak istemiş, piyasalardaki durgunluk sebebiyle bu olmamış. Neticede başlangıcında TOBB'un desteğiyle yola çıkan proje için Hisarcıklıoğlu'nun kapısı çalınmış. Konu, TOBB Yönetim Kurulu'nun kararını bekliyor. Ancak, TOBB Formula Projesi'ne dahil olması halinde, İTO'un kurduğu yatırım şirketi ve pisti işletecek Motor ve Sporları Organizasyonu A.Ş'ye (MSO) yüzde 50 ortak olmak istiyor. TOBB'un buna benzer birkaç şartı daha var ki, Formula Organizasyonu'ndan izin gerektiriyor. Bunun anlamı şu; Tahincioğlu ve arkadaşlarının MSO'daki yüzde 40'lık payını düşürmede zorlanacaklar. Çünkü Formula Başkanı ile Tahincioğlu'nun da irtibatı var. Hisarcıkoğlu'nun bir şartı da, Formula Projesi'nin devlete tek kuruş yük getirmeyecek şekilde hayata geçirilip, işletilmesi. Ancak, ilginçtir bu detaylar için de Formula Başkanı'nın izni gerekiyor. Bakalım kördüğüm olmuş ilişkileri Hisarcıkoğlu'nun iyi niyetli gayreti çözebilecek mi?
|