|
|
Öğretmenler günü...
Dün öğretmenler günüydü. Çeşitli etkinliklerle kutlandı. Öğretmenliğin önemi ve yüceliği anlatıldı. Oysa ekonomik koşullar, çalışma saatleri, gösterilen itibar olarak bu söylemlerin aksine, öğretmenlik önemi gittikçe yadsınan bir meslek haline getirilmekte olduğu bir gerçektir. Peki bunda öğretmenlerin kendilerinin hiç katkısı yok mu?
İLKOKUL ÖĞRETMENİM... Bir haftadır velilerin bugün için öğretmenlere almayı düşündükleri armağanları ve bunların kabul edildiğini dinledikçe, kendi ilkokul öğretmenimi hatırladım. Gittiği geziden tüm sınıftaki çocuklara armağanla gelip, kendine hiçbir şey almayan Şermin Öğretmen'i... 23 Nisan'da ailelerin koşulları farklı, bazı öğrencileri üzülür diye basma alıp, hepimize aynı çiçekli kıyafeti diktirip, el işi dersinde bize öğrettiği ve kendimizin yaptığı taçlarla sınıf olarak törene katılmamızı sağlayan öğretmenimi...
BU SİSTEMİ KİM YARATTI? Armağan bekleyen öğretmenleri barındıran sistemi kimler yarattı? Kimler öğretmenliği özenilen ve istenilen bir meslek olmaktan çıkardı? Bunları ve eğitim sistemini tartışmak gerek elbette. Ama biliyorum yine bir çok Şermin öğretmenler var isimsiz. İlkokulda gelişim dönemi içinde kahramanı öğretmen olan çocuklara harika birer özdeşim modeli olan, sağlam bir gelecek yetiştiren öğretmenler... Birinci sınıf çocuğu yaramazlık yaptı diye ne yapacağını şaşırıp sınıftan ağlayarak kaçan, sınıfındaki biraz geç öğrenen, biraz sorunu olan çocuğu hemen sistemin dışına çıkarmaya çalışıp, kalan sorunsuz çocuklarla iyi eğitimci olduğunu düşünen, kapasitesi iyi olan çocukların giriş sınavlarında daha başarılı olması için çaba gösterip, diğerlerine ne olduğunu umursamayan ve Milli Eğitim'den de bu ölçütlere göre 'iyi öğretmen' takdiri alıp, rahat eden meslektaşlarına inat, mücadele eden nice Şermin öğretmeler iyi ki var..
İÇTEN BİR KUTLAMA... Fazla söze gerek yok belki de... Bu küçük şiir - gerektiğinde kendini de eleştiren bir üniversite öğretmeninden- iyi öğretmenliği tanımlayan, ve tüm öğretmenlerin Öğretmenler Günü'ne içten bir kutlama... İnsanlara gidin Aralarında yaşayın Onları sevin, onlardan öğrenin Onların bildikleriyle başlayın işinize Ve sahip oldukları üstüne kurun çalışmalarınızı İşinizi bitirip Görevlerinizi tamamladığınızda Eğer insanlar "Biz onu kendimiz yaptık" diyorlarsa Siz iyi bir öğretmensiniz... (Eski bir Çin şiiri)
ÖĞRETMENİN ÖNEMİ... * Okullarda gün geçtikçe artan öğrenme ve davranış sorunu olan çocuk ve genç eğitimcileri endişelendirmektedir.
* Bu endişeleri gidermenin en iyi yolu ruh sağlığı uzmanları, aileler ve eğitimciler arasında yapılacak işbirliğidir.
* Öğretmenler, öğrencilerle en çok zaman geçiren kişiler olduğundan son derece önemli bir kaynaktırlar.
* Doğru eğitmen (öğretmen) öğrencinin sorunlarını aşmaya yardım eden, yetenek ve ilgilerini geliştiren öğretmendir.
* Gençler genellikle; sıcak, istekli, sempatik, kolay uyum sağlayabilen ve endişelerini anlayıp, yanıt verebilen öğretmenleri yeğlerler. Ayrıca sıkı ama adil öğretmenler isterler.
* Gençler, öğretmenlerinin eğitmen olarak etkili olmalarını istiyorlar: Plan ve organizasyon konusunda yetenekli, her şeyi açıkça anlatan ve açıklayan konular hakkında bilgili ve ilgili, öğrenciyi öğrenme sürecine katan
* Ama en çok 'adil' öğretmenler
* Çalışmalar kız ve erkek öğrencilere farklı davranıldığını göstermiş: Kızlar erkeklere göre daha az eleştiriliyor ama buna karşın daha az da övgü alıyorlar.
DOĞRU OKUL NASIL OLUR? Okulun önemi; ne öğretildiğine, nasıl öğretildiğine çok bağlıdır.
* Okullar, aile dışında kritik çocukluk ve gençlik yıllarının geçtiği sosyal kurumlar olarak çok önemlidirler. nOkulun büyüklüğü, öğrencileri aktivitelere dahil etme ve daha fazla sorumluluk verme açısından önemlidir.
* Doğru okul, bina ve onun özellikleriyle belirlenmez. Doğru okul; öğretmenlerin daha hassas ve çocukların gereksinimlerine daha ilgili olduğu fonksiyonel okuldur.
* Okul ve eğitmenin özellikleri dışında, okul başarısına çocuğun zekası, motivasyonu, ilgileri ve çalışma alışkanlıkları etki eder.
* Öğretme ve öğrenmenin eş zamanlı gidebilmesi için genel idarecilerin, okul yönetiminin, ebeveynlerin desteği önemlidir.
* Ebeveynler eğitimde aktif taraf olarak yer almalıdır: Anlayışlı, destekleyici ve gerektiğinde öğretmenlerin ve yöneticilerin eylemlerini sorgulayıcı olarak...
|