|
|
Bu reklam, yoksa bir Yavuz Bingöl klibi mi?
Şarkılı türkülü reklamlar ne iş yapar, hiçbir zaman öğrenmek kısmet olmadı. Çünkü ölçümlemeler hep reklamın bütünü üzerinden yapılır. Bu nedenle eğer Yavuz Bingöl, Hyundai Starex reklamında sadece oynasaydı da bir türkü tutturmasaydı ne olurdu, söylemek zor. Hyundai reklamı ile ilgili nispeten daha kolay söylenebilecek üç şey var: Bir: Starex reklamı biraz 1960'larda 70'lerde çekilmiş Anadol ve Murat 124 reklamlarındaki havayı çağrıştırsa da önemli değil. En kötü yapılmış yerli reklam filmi ki bu hiç de o kadar kötü değil. Yabancı ülkelerde yapılmış reklam filmlerini alıp tercüme ettikten sonra trafik memuru gibi TV kanallarına plase etmekten daha etkili ve doğrudur. 'Türk'ün Türk'ten başka dostu yoktur' muhabbetinden dolayı değil, Türkiye'deki hedef kitlenin kültür ve değerleri Batı ülkeleriyle genellikle çakışmaz, bu yüzden de mesaj ve iletişim harcamaları boşa gider, onun için... İki: Bir reklamda şöhret ile çalışıyorsanız, o şöhretin konumlanması ve vaadiyle ürünün marka vaadinin örtüşmesi lazım. Örneğin, İbrahim Tatlıses-BMC (Bence BMC vs.)... Kenan Doğulu-Derimod... Mustafa Sandal-VW... Örtüşmezse ne olur? Örneğin, Erol Büyükburç-Shubuo... Ajda Pekkan-Yatak çarşafları... Şöhret ve ürün arasında sinerji oluşacağına, yani birbirlerinin doğru algılanmalarına çarpan etkisi yapacaklarına bölen etkisi yaparlar. O zaman ne olur?.. Mesaj da, iletişim harcamaları da boşa gider... Starex ile Bingöl'ün hedef kitleleri ve marka vaatleri ne kadar benzeşiyor, çok tartışma götürür... Üç: Reklamda minimum entegrasyon, en azından TV reklamı ile yazılı basında çıkan reklamların birbirleriyle uyum içinde olmasıyla sağlanır. Entegrasyon neye yarar?.. İletişim etkisinin artmasına, yaratılan çarpan etkisi ile harcanan paralarının hakkının alınmasına. Tersi söz konusu olduğu zaman TV ve yazılı basın reklamları çarpan değil bölen etkisi yaratabilirler. Starex'in her iki tür reklamları arasında ben bir uyum göremedim. Ben göremiyor olabilirim. Gören varsa ve gösterirse, sevinirim... Bütün bunlar ve filmin reklamdan çok şarkıya çekilmiş klibi andırması, reklam filminin dikkat çekici, ciddi bir stoper olarak çok işe yarayabileceği gerçeğini tabii ki ortadan kaldırmaz...
|