Hostesler ayrı yatabilir mi?
Yazının başlığını okuyup, aklınıza muzır şeyler getirmeyin. Bu konu geçen yıl Türkiye'deki özel havayolları ile Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) arasında önemli bir tartışma maddesiydi. Özel havayolları, hosteslerinin uçuş yaptıkları merkezlerde gecelemelerini sağlarken, otellerle yaptıkları anlaşmalar gereği iki hostesi bir odada yatırıyordu. Bugün de durum değişmiş değil. Hostes ve pilotların dinlenmelerine yönelik hususlar gözden geçirilip yeni yönetmeliğin hazırlanması sırasında, dünya genelindeki uygulamalar ve Türk Hava Yolları (THY) hosteslerinin dinlenme kriterleri, özel havayollarına da yaygınlaştırılarak, hostesleri ayrı odalarda yatırmak üzere yola çıkıldı. Ancak, netice alınamadı. Zira özel şirketler her hostes için bir oda tahsis edilmesi durumunda ciddi maddi yük altına gireceklerini, Akdeniz çanağında rakip yabancı havayolları ile aralarındaki rekabette olumsuz etkileneceklerini gündeme getirdi. Ve konu öylece kaldı.
Halen özel sektör havayollarının hostesleri bir odada iki kişi kalırken; THY, kaliteyi ve hizmeti ön planda tutmak ve rakiplerinden geri kalmamak için, hosteslerini iyi otellerde ayrı ayrı odalarda konaklatıyor. Ama yeni yönetmelik çalışmaları özel havayollarının, hosteslerini ayrı yatırmaya yetmedi. Anlaşılacağı üzere uçucu personelin nasıl istirahat ettiği yolcunun kafasına takıldığı kadar, havayollarının da gündeminden düşmeyen bir konu.. Havayolları ile personel arasında zaman zaman sorun olan bu konu öylesine hassas ki, mevzuatlarla, yönetmeliklerle sınırları çizilmek zorunda kalınmıştır. Uçağın vardığı noktada kabin ekibinin nasıl bir otelde, hangi şartlarda kalacağı, neler yiyipiçeceği konunun özünü oluşturuyor. Bu konuda, sayfamızda okuyabileceğiniz yeni bir gelişme de söz konusu.
BOEİNG'TEKİLER ŞANSLI ,THY'nin uzun menzilli uçağı Airbus 340 ile İstanbul-New York arasında seyahate çıkanlara; ortalama 10 saatlik uçuşta kabin ekibinin (hostesler), uçağın orta bölümünden merdivenle kargo bölümüne inilen yerde bir dinlenme odasında, pilotların ise kokpitin hemen arkasında yer alan kendileri için ayrılmış kısımda istirahata çekildiklerini hatırlatalım. Airbus'ın aksine Boeing bir farklılık yaparak, pilot ve hostesleri uçağın çatısına çıkarıyor. Boeign'in 777 modelinde geliştirdiği yeni sistemde, ne kargo bölümü ne de kokpitin arka kısmında yer tahsis edilerek business class alanı daraltılmış. Uçağın ön bölümünde, çatı diyebileceğimiz kabin tavanıyla, uçağın gövdesi arasında yeni bir bölüm geliştirilmiş. Bir ekip uçuşu geçekleştirirken, diğer ekip bu alanda dinlenmeye çekiliyor. Zaman zaman meraklı yolcuları da burada misafir edebiliyorlar. Hatırlatmış olalım.
|