Türkiye'de kaynak yaratacak, halkı tasarruf etmeye teşvik edecek, bu tasarrufları etkin alanlara yöneltebilecek olan sermaye piyasasında planlanmakta olan değişimin ilk örneklerini SPK Başkanı Doğan Cansızlar'ın ağzından aktarmaya devam ediyoruz. Ekonomi Muhabirleri Derneği'yle yaptığı sohbet toplantısında Cansızlar, aracı kuruluşlar ve yatırımcı haklarının korunması konusunda SPK'nın hazırlamakta olduğu değişiklikleri anlattı. * Hisse senedinde Yatırımcıları Koruma Fonu'ndan 36.6 milyar liraya kadar olan yatırımcı alacakları Karon ve Data Menkul Değerler'de ödendi. Aks Menkul'de de yatırımcılara fondan avans ödemesinde bulunuldu. * Yeni kanun kapsamında yalnızca hisse senetlerinde değil tüm sermaye piyasası araçlarında AB'deki 20 bin Euro'ya kadar olan yatırımcı mağduriyetlerini giderecek düzenleme yapılması planlanıyor. * 1999 Aralık ayında yasalaşan Sermaye Piyasası Kanunu'nun yürürlüğe girmesinden önce, kurulca faaliyeti durdurulan aracı kurumların alacaklılarının ödenmesi Özel Fon'dan yapılıyor. 2004 yılı için yapılacak azami ödeme tutarı 9.7 milyar lira. Bu çerçevede Marmara Menkul Değerler müşterilerine ödeme yapıldı. Birikim Menkul Değerler'in 3. İflas Dairesi tarafından hazırlanan alacaklılar listesi SPK tarafından onaylandı. Söz konusu fondan ödeme yapılabilmesi için İflas Müdürlüğü ve İMKB'ye gerekli bildirimler yapıldı. * Özel Fon kapsamında Pasifik ve Yener Kaya Menkul Değerler müşterilerine ödeme yapılabilmesi için ilgili iflas idareleri tarafından SPK'ya gönderilen alacaklılar listesinin incelemesi sürüyor. Diğer aracı kurumların müşterilerine ödeme yapılması için hukuki süreçlerin tamamlanması bekleniyor. * 1999 yılı öncesinde mahkemeye intikal eden 16 aracı kurumun mağdur yatırımcılarına ilişkin olarak iflas davaları biten iki aracı kurum kapsamında ödemeler tamamlandı, bir aracı kurumda ödemeler sürüyor. Bu çerçevede toplam 25 kişiye 100 milyar lira ödeme yapıldı. * Borsada beyana dayalı kazanç yerine geçici bir süre için sadece satışlardan cuzi miktar işlem vergisi alınmalı. * Borsa şirketlerinin halka açıklığı arttıkça kurumlar vergisi kademeli şekilde düşürülmeli. * Girişim sermayesi sisteminin gelişmesi için iyileştirici vergi düzenlemeleri yapılmalı. * Emeklilik fonlarında vergiden istisna kısım yükseltilmeli. * Yerli ve yabancı fon kurucuları arasındaki vergi eşitsizliği giderilmeli. * Şahıslara yatırım fonu kurması ve işletmesi olanağı tanınacak. * Kamu borçlanma senetleri ile özel sektör borçlanma senetleri arasındaki vergi eşitsizliği giderilmeli. * Borsa yatırım fonlarının borsada işlem görmesi sağlanacak. * Konut edinmede 15-20 yıllık ipoteğe dayalı finansman modelini hayata geçirmek için hazırlıklar son aşamaya geldi. Bu sistemin hayata geçmesi için İcra İflas Kanunu, Sermaye Piyasası Kanunu, Tüketiciyi Koruma Kanunu, vergi ve bankacılık mevzuatında değişikliğe gidilmeli. * Zorunlu çağrı yükümlülüğüne uymayanların oy haklarının mahkeme kararıyla askıya alınması öngörülüyor. * İzinsiz halka arz yapan şirketlerde kayyım atanması yeni düzenlemede yer alacak. * Yeni mevzuatta örtülü kazanç aktarımı ölçütleri genişletilecek. * Kanuna aykırı işlemleri tesbit edilen şirket ve sermaye piyasası kurumu yöneticileri görevden alınabilecek. * SPK aracı kurumları, yatırım danışmanlığı yanısıra saklama yetkili, saklama yetkisiz olarak sınıflamayı ve komisyon oranları konusunu değerlendiriyor. Bunlar sermaye piyasasında yeni bir düzen değişikliği için yeter mi? Elbette yetmez. Ama bir yerden de başlamak gerekiyor. Sonuç- "Başlangıcı olan bir şey nasıl olsa biter" Marcus Fabius