|
|
|
|
|
İç hatlarda kalite yarışı
|
|
İç hat yolcu taşımacılığında pasta büyüdü. THY de dahil olmak üzere sektörün beş aktörü rekabet ortamından memnun. Hedefleri ise yolcu sadakatini artırmak.
İç hatlarda özel hava yollarına tarifeli uçuş izni verilmesiyle birlikte 20 Ekim 2003'e kadar iç hatlarda tekel konumunda olan Türk Hava Yolları'nın karşısına 4 şirket çıktı. Onur Air, Fly Air, Atlas Jet ve İnter Havayolları. Yeni şirketlerin iç piyasada THY karşısında tercih edilmesi için tek bir yol vardı; fiyat rekabeti. Sonuç tahmin edilenin de üzerinde oldu. Maliyetlerini yüzde 80-85 doluluk oranına göre yapan özel havayolu şirketleri de THY de rekabet ortamından memnun. Şirketler hedeflerine ulaştı THY satışlarını artırdı. Havada uçan da memnun uçuran da. Sektörün 5 aktörü ikram ve servis kalitesi alanında yarışıyor. Ulaştırma Bakanlığından yapılan açıklamaya göre 2004'te iç hat uçuşlarındaki yolcu sayısı 2003 yılının ilk 4 ayına oranla yüzde 71 arttı ve 1 milyon 536 bin 128 yolcuya ulaşıldı. Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ); uçakların konma-konaklama ücretlerinde yüzde 50 indirim yapmasına rağmen, yılın 4 aylık döneminde 150 trilyon 282 milyar lira gelir elde etti. Yolcu artışından doğan KDV'den de 30 trilyona yakın gelir elde edildi. Halk memnun zira RJ'lerin de katılımıyla Anadolu'da pek çok şehre uçuşlar başladı. Dört şirketin birbirinin alternatifi şehirlere uçma projeleri gelişti. Van'dan Bodrum'a, Trabzon'dan Adana'ya ülkenin dört bir yanı uçakla tanıştı.
DOLULUK ORANLARI THY: 1 Ocak - 31 Temmuz 2004 tarihleri arasında tarifeli iç hatlarda 3 milyon 231 bin 292 yolcu taşıdı. Doluluk oranı yüzde 77.3 oldu. ONUR AIR: Sezon başından ağustos ayına kadar yaklaşık 900 bin yolcu taşıdı. Doluluk oranı ise yüzde 77 oldu. ATLAS JET: Sezon başında beklenen rakam yüzde 65 civarındaydı. Yüzde 78'e ulaştı. FLY AIR: Yüzde 85 doluluk oranına göre maliyet yapmıştı. Hedeflerine ulaştı. Hatlarında doluluk oranları yüzde 80-85- 90 civarında seyrediyor.
YIL SONU HEDEFLERİ NELER? THY: 2004 yılı sonuna kadar toplam 12 milyon yolcu taşımayı hedefliyor. 2004 yılı ortalama doluluk oranı hedefi ise yüzde 71. FLY AIR: Yıl sonuna kadar 500 bin iç hat yolcusu taşımayı hedefliyor. Toplam yolcu sayısının ise 1 milyon 700 bine ulaşması planlanıyor. ONUR AIR: 2004 yılı sonuna kadar iç hatlarda toplam 1.5 milyon yolcu taşımayı hedefliyor. 2005'te ise bu rakamın 2 milyona çıkarılması öngörülüyor. ATLAS JET: 2004 yılı boyunca günde ortalama 5 bin yolcu taşımayı hedefliyor.
KOLTUK ARALIKLARI THY: Y/C 76-78 cm, B/C 81-88 cm arası değişiyor. ONUR AIR: Ortalama 73 cm. ATLAS JET: Yolcuların maksimum rahatlıkta uçabilmesi için uçaklardan bir sıra koltuk çıkarıldı. FLY AIR: Ortalama 76 cm.
NE İKRAM EDİLİYOR? THY: Business Class'ta; 00:00 - 09: 59 arası kahvaltı, 10:00 - 23:59 arası yemek ve alkollü içki servisi. Ekonomi Sınıfta; 17:00 9:59 arası sandviç ve sıcak, soğuk içecek servisi veriliyor. ONUR AIR: Çay, kahve, su ve seçmeli olarak kek ya da kraker ATLAS JET: Sandviç, çay, kahve ya da meyvesuyu veriliyor. FLY AIR: Meyvesuyu ve kek veriliyor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|