|
|
|
|
|
Otomotiv okullu oldu
|
|
Otomotiv şirketleri ile üniversitelerin işbirliği artıyor. Bu sayede de öğrencilerin projeleri kağıt üzerinde kalmıyor.
Sanayi-üniversite işbirliğinin en güzel örneklerinden birisini otomotiv veriyor. Okullarda üretilen bilginin kağıt üzerinde kalmaması için şirketler, üniversitelerle işbirliklerine gidiyor. Boğaziçi,ODTÜ, İTÜ, Yıldız, Mimar Sinan ve Kocaeli gibi öğrenim kurumlarında okuyan öğrencilerin tez konuları artık lokomotif sektöre kazandırılıyor. Son olarak Ford Otosan'la işbirliğine giden Boğaziçi Üniversitesi, Türkiye'de bir ilke imza atarak 2004-2005 öğretim yılında Otomotiv Mühendisliği Yüksek Mühendisliği'ne start veriyor.
*** Üniversiteler otomotive çalışacak
Üniversitelerde üretilen bilgi, direkt otomotiv sanayinin hizmetine sunulacak. Yapılan işbirliğiyle Boğaziçi Üniversitesi'nde otomotiv master programı start alacak.
Üniversite-sanayi işbirliğinin en güzel örneklerinden birisini otomotiv sanayi ve Türkiye'deki üniversiteler vermeye başladı. Okullarda üretilen bilginin kağıt üzerinde kalmayıp uygulanabilir hale gelmesini sağlayan işbirliğini son olarak Ford Otosan gerçekleştirdi. Ar-Ge Koordinatörlüğü'nce yapılan çalışmalar dahilinde Ford Otosan, Boğaziçi Üniversitesi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi ve son olarak Kocaeli Üniversitesi ile anlaşma imzaladı.
Boğaziçi'nde otomotiv masterı Böylece Ford üniversitelerle işbirliğine giderek yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin tez konularını sanayiye kazandırmaya başladı. Ayrıca Ford, bu yıl Boğaziçi Üniversitesi'nde otomotiv mühendisliği yüksek lisans programının başlamasına da önayak oluyor. Şimdilik üniversiteleriyle işbirliğine gittiği 13 öğrenci ile anlaşan şirket bu sayıyı 20'ye çıkaracak. Böylece hem üniversitede üretilen bilgi sanayiye kazandırılmış olacak hem de yetenekli gençler ülke ekonomisine katma değer üretir hale gelecek. Ford anlaştığı öğrencilere öğretim üyesi kadar maaş da verecek. Ford Otosan Ürün Geliştirme'den Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ufuk Güçlü, Türkiye'de otomotiv sektörünün lideri olma bilinci ile geleceğe uzanan bir Ar-Ge perspektifi oluşturduklarını söyledi. Güçlü, bu kapsamda ilk olarak Ürün Geliştirme'ye bağlı olarak çalışan Ar-Ge koordinatörlüğünü kurduklarını ifade etti. Ar-Ge koordinatörlüğünce yapılan çalışmalar dahilinde Ford Otosan, üniversitelerle anlaşma imzaladı.
Bilgi ürüne dönüşecek Ufuk Güçlü, işbirliklerinin nedenini şöyle aktarıyor: "Buradaki amacımız; ürün kalitesini yükseltebilme, ürüne üstünlük verici özellikler kazandırabilme ve rekabet edebilme gücümüzü artıran sistemi kurmaktı. Bu amaçla; sanayi, devlet mekanizması ve üniversitenin oluşturduğu üç unsur arasındaki inovasyonu oluşturacak ve rekabet öncesi işbirliği kültürünü yerleştirecek tedbirleri aldık. Ancak bu tedbirler sonrasında; bilginin ekonomik bir faydaya (örneğin, ticari bir ürüne) dönüştürülmesi sözkonusu. Bu modelde, bilgiyi üretecek, bunun için gerekli araştırmaları yapacak olan üniversitedir; bunu ticari bir ürüne dönüştürecek olan da sanayidir." Peki Ford Otosan'ın üniversitelerle yaptığı anlaşmaların içeriği ne? İşte Güçlü'nün ağzından hedefler:
* Ford Otosan'ın projelerinde öğretim üyesi ve öğrencilerin yer almasını sağlamak; öğretim üyelerinin bilgisinden yararlanırken, mevcut yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin tez konularını, sanayinin gerçek bir problemini çözecek şekilde belirlemelerini sağlamak.
* Türkiye'nin önemli bir sorunu da beyin göçünün engellenmesi ve yetenekli genç insanların ülke ekonomisine katma değer üretir hale getirilmesi. Öğretim üyelerince tavsiye edilen arkadaşlarımız projelerde çalıştıkları süre boyunca bir üniversite araştırma görevlisi kadar maaş alabiliyor. Yılbaşından bu yana 13 öğrenci destekleniyor. Yıl sonuna kadar bu sayının 20'ye ulaşmasını bekliyoruz. Projelerini tamamlayan 8 arkadaş, ilgili müdürlüklerin isteği ile işe alınmış durumda. Ford Otosan açısından bakıldığında ise; bölümlerini derece ile bitirmiş öğrencileri, deneyerek işe alma şansını yakalıyoruz.
Okullara 1 trilyonluk yatırım * Sanayi kuruluşlarımızın ülke içindeki başka şirketlerle işbirliği yaparak, örneğin, "rekabet öncesi araştırma ortaklığı" kurarak, kendilerini yenileyebilme imkanları da sınırlı. Zaten, bu tür ortaklıklar kurma ya da "rekabet içinde işbirliği" yapma konusu, her şeyden önce bir firma kültürü meselesidir ve böylesi bir kültür, ülkemizde, henüz son derece cılızdır.
* Ford Otosan'da 200 civarında ürün geliştirme mühendisi çalışıyor ve bunların önemli bir kısmı yüksek lisans ve doktoralı. Diğerlerinin de yüksek lisans ve doktora programlarından yararlanması için özendici tedbirler alıyoruz.
* İlk yedi ayda üniversitlere toplam 500 milyar lira kaynak ayırdık. Yıl sonuna kadar bu rakam 1 trilyon lira olacak. Projelerde 17 öğretim görevlisi ve 13 öğrenci çalışıyor. Proje süreleri 3 ay ile 15 ay arasında değişiyor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|