|
Sanayi toplumunun 'gay' aşıkları
|
|
Haftanın iki filmi de cinsellik temalı. Ama geçmişte yaz aylarının hatırına piyasada arz-ı endam ediveren iç gıdıklayıcı, tercihen Tinto Brass imzalı İtalyan filmlerinden değil bunlar.
Kanada'dan gelen "Mambo Italiano" (ses bandında ünlü "Mambo Italiano" dışında her şey var!), bir oyundan uyarlanmış. Film, İtalyan göçmeni bir aile ve çevresinde geçiyor. Yıllar önce bir başka Amerika hayaliyle geldikleri Kanada'dan pek memnun olmayan, geleneklerine son derece bağlı, bu soğuk ülkede bile sanki köylerini yaşatan ailenin yetişkin bir kızı ve oğlu var. Filmin asıl kahramanı olan oğul Angelo, daha ilkokuldan beri bildiği şeyden artık emindir: O bir eşcinseldir ve tek başına uçma zamanı gelmiştir. Ama 27 yaşına rağmen evden ayrılıp tek başına yaşaması, bir İtalyan ailesi için en son düşünülecek şeydir. Okul arkadaşı, bir zamanlar iyi dost olduğu Nino yıllar sonra polis olarak karşısına çıkar. O da meğerse eşcinsel değil miymiş! İki eski arkadaş birlikte yaşamaya karar verirler. Ama bu, o geleneksel çevrede hiç de kolay olmayacaktır. Önce aşırı hızlı biçimde anlatılmış eşcinsel soslu bir fars, biraz değişik bir kadın-erkek (ya da erkek-erkek) ilişkileri yumağı diye küçümser gibi olduğum film, giderek şaşılacak biçimde açıldı ve doğrusu kahkahalarımız durmadı. Başarı kazanmış bir oyundan alınan bu alçakgönüllü film, öncelikle "My Big Fat Greek Wedding- Kalbinin Sesini Dinle" filminin yakın zamanda açtığı etnik komedi yolundan gidiyor. Bu filmin gördüğü büyük ilgi, sinemacılara kuzey toplumlarında yaşayan Güneyli (Akdenizli, Latin vb.) azınlıkların önemini hatırlattı. Hem seyirci olarak hem de bu toplumların özellikle genel turizm sanayi çerçevesi içinde herkesin ilgisini çeken özgün kültürleri açısından Ardından gelen "Yeni Başlayanlar İçin İtalyanca" ve benzerlerinin yolundan giden film, öte yandan yine son yıllarda giderek daha çok filme konu olmaya başlayan ve başlıbaşına bir komedi türü haline gelen eşcinselliğe dayanıyor. Ama bu konudaki kimi temel hatalara düşmüyor. Yani ne eşcinselliği adı gibi 'gay-neşeli', demek ki sorunsuz, kaygısız, her şeye yüzeysel bakan haz düşkünü bir çevre olarak gösteriyor. Ne de "bakın biz ne kadar hoşgörülüyüz" söylemi ardında onlara acıma içeren bir yapay ahlakçılıkla bakıyor.
Cinselliğin Güldüren Halleri Herşeye karşın, özellikle başlarda İtalyan kimliğine bakış biraz karikatür düzeyine yaklaşıyorsa da sonuç olarak film kısa sürede her açıdan dengesini buluyor. Ve insanı hiç utanma hissetmeden güldürüyor. Cinselliğin heteroseksüellik, eşcinsellik, biseksüellik gibi türleri, uygun biçimde, hiçbirini abartmadan, küçümseyip övmeden veriliyor. Aralarında Fransız Kanada'sının ünlü şarkıcısı Ginette Reno ve Mira Sorvino'nun babası Paul Sorvino'nun da (Angelo'nun ana-babası rollerinde) bulunduğu kadro son derece sempatik. Nino'yu oynayan Peter Müller ise kadın-erkek herkesin gözünü alacak özel bir yakışıklı ve sanırım adından ilerde söz ettirecek.
MAMBO ITALIANO *** Yönetim ve senaryo: Emile Gaudreault Görüntü: Serge Ladouceur Müzik: FM Le Sieur Oyuncular: Luke Kirby, Ginette Reno, Paul Sorvino, Mary Walsh, Peter Miller,Tim Post, Sophie Lorrain Kanada filmi.
|