kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
İlker Sarier @ SABAH
Fax:
0212 354 34 69
 

Kaptanınız konuşuyor!

Aşağıdaki yazıyı, 41 yıldır uçmakta olan bir kaptan pilot dostumla konuştuktan sonra kaleme aldım. Tecrübe ve bilgiler kaptana, cümleler bana aittir.
Havayollarında belirli bir "özelleşmeye" gidiliyor.
Pıtrak gibi boy veren özel havayolu şirketleri binlerce yolcuyu taşıyor. Bir rekabet ortamı doğuyor.
Şirketlerin, uçakların, personelin ve yer hizmetlerinin çalışma koşullarını, ruhsatlarını, kurallara riayet edip etmediklerini Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü kontrol ediyor.
Kurallar büyük ölçüde, uluslararası havacılık kurallarına bağlı...
Pilotların, hem bir seferde, hem de bir gün içinde, "uçuş saati sınırlaması" gibi...
Cat-1 sınıfından bir pilotun, ancak Cat-3 sınıfından bir kaptanın uçabileceği şartlarda uçmaması gibi...
Bunun gibi daha bir sürü kural var.
Fakat bu kurallara ne kadar riayet edildiğini bilmemize imkan yok...

Trafik çok arttı
Uçak kazaları büyük oranda pilotaj hatasından kaynaklanıyor. Buna karşılık kullanılan teknoloji muazzam...
Öyleyse, sorunu şöyle koyabiliriz:
Genelde, havayolu şirketlerinde işleyiş ve çalışma metotları hata ve ihmal kaldırmaz. Özelde ise, yaz aylarında artan havayolu trafiği, Sivil Havacılık'a, çok daha büyük kontrol sorumluluğu yüklüyor.
Örneğin: Özel havayolu şirketlerinin kullandıkları uçaklar, nereden hangi şartlarla alınıyor? Görevlendirdikleri pilotlar, nereden temin ediliyor, kaç paraya ve günde kaç saat çalıştırılıyorlar?
Geçenlerde, Antalya havalimanına 1 günde 700'den fazla uçak indi. Muazzam bir müşteri potansiyeli var. Millet uçağa binmek için birbirini çiğniyor.
Bu ortamda pilot eksikliği, nasıl kapatılıyor acaba?
Örneğin, geçen pazar günü, Atatürk havalimanını inerken "dikmesi" kırılan ve pilotunun ustalığı sayesinde faciayı atlatan İnter Air'e ait "Fokker" tipi uçak, kaç yaşındaydı, nereden alınmıştı, kokpitteki Brezilyalı pilotun, ruhsat durumu neydi?
Özel havayolu şirketleri, pilot sıkıntısı nedeniyle, çeşitli ülkelerden "Türk semalarını tanımayan pilotlar" transfer ediyorlar mı? Ediyorlarsa, bunu nasıl yapıyorlar?
Yolcu talebi yüksek diye, önüne gelen, eline geçirdiği fırsatlarla özel havayolu şirketi kurabilir mi? Kurarsa neler olur?

Pilotların sorumluluğu
Hâlâ bir "İş Kanunu" bulunmayan havacılıkta, yaptırım gücü bulunmayan Pilotlar Derneği'nin, Kanarya Sevenler Derneği'nden farkı yok.
Bir patron isterse, ucuz ve yetersiz pilotu da kokpite sokabilir.
Pilotlar arasında yaratılan "haksız ve yersiz rekabet", yolcuların can emniyetini tehlikeye sokacak tablolar yaratabiliyor.
Yolcu sayısı hızla arttığı için, özel şirketler "bu sezonu kazançla kapatalım, sonrasına bakarız" anlayışına düşebiliyorlar.
"Kurayım bir şirket, kapayım teşviği, bir iki sezonda 15- 20 milyon doları cebe atayım" zihniyetiyle sektöre girmeye kalkışanlar da bulunabilir.
Çünkü havacılıkta, patronun "hukuki sorumluluğu" yok. Havada patron pilottur. Bir kaza halinde hesabı da kaptan pilot veriyor.
Buna karşılık, aynı kaptan pilotun patronuna söz geçirme imkanı yok.
Havacılık sektörü, sağlam bir iş kanunu, mürettabatın özerkliğinin ve özlük haklarının gözetilmesini, ihmal ve kontrolsüzlüğü tam anlamıyla ortadan kaldıracak yasal bir düzenleme bekliyor.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Tetikçiler ile seyirciler viskiye devam ediyor   / 30-07-2004
 Evlerdeki gizli cehennemler   / 29-07-2004
 İnsan eti yemek!   / 28-07-2004
 Korkuyoruz!   / 27-07-2004
 O bakan gidecek!   / 25-07-2004
 ÖSS ardından yakılan ağıtlar   / 23-07-2004
 Nükleer rüşvet mi nükleer hesap mı?   / 22-07-2004
 Titanik'in yanında sandal tartışmaları   / 21-07-2004
 Farah Diba değil İran halkı ödüyor   / 20-07-2004
 Ruslar, bizi tanıyamamış   / 18-07-2004
İLKER SARIER
Kaptanınız konuşuyor!
Aşağıdaki yazıyı, 41 yıldır...
ALİ SAYDAM
Ben de Tamer Ağabeyimin arkasındayım!
Bir hafta geçsin...
Beş yılımı heba ettiler
İşadamı Emrullah Derman beş yıl önce hırsızlıktan gözaltına alındı.
Munzur'un serin suları barış için akacak (mı?)
Türkiye'nin ilk milli parkı olan Munzur Vadisi'ne bu barajı kim ve...
IMKB
E: 19,381 D:% 1.41
DOLAR
S: 1,466,000 D:% -0.54
EURO
S: 1,771,000 D:% -0.34
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.