|
Hiçbir şey göründüğü gibi değildir
|
|
Biz farkında olmasak da orada, uzaklarda bir yerde, farklı ve özgün sinema yapan birileri var ve dünyanın bir bölümü özellikle de genç sinemaseverler- için, onlar 'kült' mertebesine ulaşmış kişilikler. Japon yönetmeni Takashi Miike de bunlardan biri. Onu da yine İstanbul Festivali sayesinde tanıdık. Oldukça genç (1960 doğumlu) yönetmenin son iki yılda gösterilen "Ölü veya Diri-2", "Ölü veya Diri- Son", "Gozu" gibi filmleri, onu bizde de dar bir çerçeve içinde tanıttı, sevdirdi. Son festival kitabındaki sözlerle "türleri harmanlamayı seven, fantastik ve korkunun uç noktalarını önümüze seren" yönetmen, ayrıca son derece çalışkan. Sadece 2002 yılında dokuz film yönetmiş! Ve onun bir filmi sanıyorum ilk kez nasılsa ticari sinemalara düşmüş. Çok da iyi olmuş. Çünkü karşımızda gerçekten de korku-gerilim sinemasını yenileyebilecek güçte bir sanatçı var. Üstelik bu kez, diğer filmlerindeki aşırı, grotesk, 'zevksiz', festival kitabındaki deyişle 'yapış yapış' biçimde değil, son derece yalın, olgun, adeta klasik bir sinema örneği veren, sanatına son derece hakim bir yönetmen...
BİR EŞ ARANIYOR 7 yıl önce eşini yitirmiş, 15 yaşındaki oğluyla yaşayan iş adamı Aoyoma, çevresindekilerin de tavsiyesiyle yeniden evlenmeye karar verir. Filmcilik yapan yakın arkadaşının tavsiyesiyle, yeni bir film için baş aktris aramaya yönelik bir yarışma açarlar. Asıl amaç Aoyama'nın onca genç kadın içinden birini seçmesidir. Mucize gerçekleşir, yönetmen çekici, aklı başında, ama belli-belirsiz bir gizem halesiyle sarılı bir genç kıza ilgi duyar ve onunla yakınlaşır. Ama o masum görünüşlü genç kadının öylesine şaşırtıcı bir ikinci kişiliği vardır ki... İlk yarısında bize biraz naif gelen kimi öğelerle gelişen hikaye, özellikle yarıya doğru baş döndürücü bir gerilim ve beklenmedik sahnelerle ivme kazanıyor. Batı usulü bir psikolojinin yerini, belki daha inişli-çıkışlı, daha yadırgatıcı, ama hadi adını koyalım, açıkça daha ürkünç bir psikolojik gerilim alıyor. Yönetmenin ustalıkla kurduğu yapı da, yarattığı gerilim de sanki görsel zenginliğiyle atbaşı gidiyor. Farklı bir oyun tarzı içinde olsa da son derece iyi oynanmış bu film, fantastiği uzaklarda değil, yaşanan hayatın içinden, gündelik mekanlardan, evimizin içinden bulup çıkarıyor. Ve gerilim meraklıları için, bu uzak bir alemden gelen farklı film, kaçırılmayacak bir yeni lezzet taşıyor. ÖLÜM PROVASI (Audition) Yönetmen: Takashi Miike Senaryo: Ryu Murakami, Daisuke Tengan Görüntü: Hideo Yamamoto Müzik: Koji Endo Oyuncular: Ryo İshibashi, Eihi Shiina, Tetsu Sawaka, Jun Kunimura Japon filmi.
|