|
|
'Airbus al, Fransa'yı ikna et'
Geçen hafta Berlin'de gerçekleşen toplantıda Alman Dışişleri Bakanı Jocshka Fischer, Türkiye'den Kemal Derviş, Almanya'dan Türkiye Araştırmalar Merkezi Başkanı Faruk Şen'in huzurunda Türkiye'nin Avrupa Birliği'ne (AB) üyeliğinin önündeki en büyük engelin Fransa olduğuna dikkat çekmiş. Akabinde de Fransa'nın nasıl ikna edilebileceğini anlatmış. Fischer'in formülü şu; 'Airbus'tan uçak alın, Fransa'yı ikna edin.' Yetmedi, Alman uyanıklığı yaparak Türk Hava Yolları'nın (THY) filosuna katmayı planlandığı uçakların yüzde 80'ni Airbus'tan alın teklifini yapmış. Neden yüzde 80? Geçen hafta ilk defa bu sütundan duyurduğumuz üzere THY, yeni uçak alımlarında ABD'li Boeing'ten yüzde 30, Avrupalı Airbus'tan yüzde 70 uçak alımını planlıyor. Anlaşılan Avrupalılar bu oranla yetinmek istemiyorlar. Çünkü, Fransa kadar Airbus'un etkin ortakları arasında Almanya'da bulunuyor. Almanya iyi oğlanı, Fransa'da kötü çocuğu oynayarak daha fazla uçak satmak için gayret gösteriyorlar. İşin daha garibi Alman Dışişleri Bakanı bu teklifi yaptığı esnada üretim hattı Almanya'da bulunan ve bölgesel uçak olarak tasarlanan Airbus'ın 318 modeli Türkiye'ye tanıtım uçuşu amacıyla getirildi. Pervaneli uçakların Anadolu'nun coğrafi yapısı ve meydanların uçuş maniaları sebebiyle pek verimli olmayacağı görüşünün ağır bastığı bir dönemde A 318 getirildi. THY yetkililer verimlilik ve performans açısından, A 318 uçağının Elazığ gibi kritik meydanlardaki uçuşlar sonrasında kendilerine hitap edebilecek uçak olduğu kanaati oluştu. Orta ve uzun menzilli Airbus'lara, bölgesel uçak konseptinde A 318 eklenirse yüzde 80 oranı yakalanabilir. Almanya'nın biraz daha lobi yapması gerekiyor.
|