Dökme zeytinyağı servet transferidir
Türkiye'nin bozuk imajı yüzünden zeytinyağında ucuz tedarikçi ülke olduğunu söyleyen Deniz Ataç, "Ucuza sattığımız her mal gelişmiş ülkelere servet transferidir" dedi.
Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği, Türkiye'nin zeytinyağı ihracatında hakettiği yere ulaşabilmesi için tanıtım kampanyası başlattı. "Anadolu'nun Mucizesi" adlı bir tanıtım filmiyle sektörü ve Türkiye'yi anlatan birlik, bu filmi İngilizce, Çince, Rusça ve Arapça dillerinde hazırlıyor. Bu filmle, potansiyel ihracat pazarlarında sektörü tanıtacak olan birlik yönetimi, Türkiye'nin dökme değil, şişeli zeytinyağı ihracatı yapması gerektiğini savunuyor.
Birlik Yönetim Kurulu Başkanı Deniz Ataç, zeytinyağı ihracat pazarlarımızın başında gelen İtalya'nın, bizden 1500 dolara aldığı zeytinyağını, şişeleyerek 3 bin dolara sattığını belirterek, "Ülke imajınızı yükseltemeyince ucuz ülke oluyorsunuz. Bu yüzden ucuza sattığımız her mal, Türkiye'den gelişmiş ülkelere servet transferidir" dedi. Kişi başına yıllık zeytinyağı tüketiminin Türkiye'de 1, Suriye'de 12, Yunanistan'da 21 kilogram olduğunu söyleyen Deniz Ataç, şu değerlendirmeyi yaptı: "Türkiye'de sofralık zeytin ve zeytinyağının 250 milyon dolarlık ihracat hacmi var. Bunu 1 milyar dolara çıkarmamız işten bile değil. Ama önce ülke politikası olması gerek. Özel sektörün çabasıyla üretim artıyor, yıllar arasındaki dalgalanmalar azalıyor. Ancak son dönemde Mısır, Suriye, Arjantin ve Şili de bize rakip olmaya başladı. Biz yıllardan beri geliştirebileceğimiz bir üründe geri kalıyor, üstelik düşük fiyatlı pazarlara iş yapıyoruz. Romanya, Bulgaristan ve Almanya gibi, Türkler'in yaşadığı etnik pazarlara gidiyoruz."
YÜZDE 83'Ü DÖKME Toplam zeytinyağı ihracatının yüzde 83 oranında dökme (markasız) olduğunu söyleyen Ataç, "Çoğunu da İtalya'ya satıyoruz. Onlar da iyi pazarlama ve ambalajla, bizim yağımızı 1'e alıp 2'ye satıyor" dedi.
Esen EVRAN - EKONOMİ
|