|
|
|
|
|
|
Gökdelenler Zenginlik mi, kültürel erozyon mu
İstanbul'da hızla çoğalan gökdelenler beraberinde bir tartışmayı da getirdi. Kimi uzmanlara göre bu yapılar kentin tarihi dokusuna aykırı, kimilerine göre ise zenginliğin ve çağdaş kentin bir gereği....
İstanbul'da gökdelenler hızla çoğalırken, tartışmalara da neden oluyor. Başta Mimarlar Odası olmak üzere birçok sivil toplum kuruluşu gökdelenlerin Boğaz'ın tarihi siluetini, kentin kültürel mozaiğini bozduğunu öne sürerken, bir başka grup gökdelenlerin gücün, zenginliğin ve çağdaşlığın simgesi olduğunu belirtiyor. İstanbul'da gökdelenlerin yapımı son 10 yıldır büyük bir hızla devam ediyor. Kozyatağı, İkitelli, Merter bölgelerde yer yer çok katlı binalar görülse de gökdelenler en çok Taksim-Maslak hattında yükseliyor.
ZENGİNLİĞİN SİMGESİ Yerel seçimlerde İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı'na adaylığını koyan mimar Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp yüksek yapıların kentin görünümünü olumsuz etkilemediğini belirterek şöyle konuşuyor: "Yüksek binalar çağdaşlığın, gücün ve zenginliğin simgesidir. Uzakdoğu ülkeleri ABD'den sonra yüksek yapılara yönelmiş ve mimarinin en güzel örneklerini vermiştir. Buna karşın en büyük mahsuru yangın ve deprem gibi zamanlarda binanın geç tahliye edilmesidir. İstanbul'da Maslak ve Levent bölgesinde bunları yaparken imar şartlarını zorladılar. Gökdelenlerin kentin siluetine zarar verdiğine inanmıyorum, tabii şartlara uygun yapılırsa."
YER SEÇİMİ YANLIŞ Mimarlar Odası İstanbul Şube Başkanı Eyüp Muhçu ise gökdelenlerin yer seçiminin yanlış olduğunu vurgulayarak, "Önümüzde bir Gökkafes olayı var. İstanbul'un neresinde olursanız olun görünüyor. Tarihi silueti bozuyor ve eziyor. Maslak'ta ise ticaret merkezleri planlanıyordu ama bölge gökdelenlerle doldu. Trafik ve altyapı sorunu ortaya çıktı" diyor. Mimarlar Odası Genel Başkanı Oktay Ekinci, Gökkafes binasının İstanbul'daki imar yağmasının bir örneği olduğunu belirterek "Yargı başından beri binayı sorguluyor. Yürütme ise buradan daire alıyor. Devlet yıkılması için sorgulanan bir yerden BDDK'ya kat almıştır. İstanbul'daki gökdelen sahiplerinin hiçbiri getirdiği altyapı sorunlarına iştirak etmiyor. Çoğunluğun imarları siyasi izinle alınmıştır. Hatta bu üniversitelerde "siyasetin kentsel tahribata etkisi" konulu ders olmuştur" dedi. Ekinci birçok ülkede gökdelenlere yasak getirildiğini de söyledi.
HAVA SİRKÜLASYONU BOZULUYOR Şehir Plancıları Odası Başkanı Ahmet Turgut ise yüksek yapılara değil, genel şehircilik esaslarına uymayan, tarihi dokuya zarar veren yapılara karşı olduklarını söylüyor. Turgut "Literatüre bitişik düzen gökdelen bile soktuk. Bazı mimar ve planlamacılara göre ise İstanbul Maslak'ta yükselen gökdelenler birbirine çok yakın ve şehrin hava sirkülasyonunun kesecek düzende yapılıyor" diyor. Turgut "Beşiktaş-Maslak hattında yapılan bir incelemede buradaki trafik yükünü ancak 15 şerit bir yolun kaldıracağı hesaplandı."
Hasan ERŞAN-MERKEZ
|
|
|
|
|
|
|
|
|