kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Bilgi ve Yaşam
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
    Kampüs
Bizimcity
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

Kıbrıs'a ambargo işe yarar mı?

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde (KKTC) ekonomik çarkın özgürce dönebilmesi için uçuş engelinin kalkması, deniz ulaşımının önündeki engellerinde bertaraf edilmesi şart. Ancak, Gümrük Birliği nedeniyle aynı havuz içinde yer alan Türkiye'nin Kıbrıs Rum Kesimi'ni tanımakta ne kadar gecikeceği ya da hangi zaman diliminde ve nasıl bir stratejiyle tanıyacağı önemli. Bu konuda belirgin bir politika henüz yok.
Türkiye daha önce Kıbrıs Rum Kesimi'ni tanımazken de dünya tanıyordu, 1 Mayıs'ta Avrupa Birliği (AB) üyesi olunca da tablo değişmiş değil. Yani AB üyeliğine Rum Kesimi'nin tescili olarak bakmak yanlış.
Şimdi ulaşım modları çerçevesinde geriye dönüp baktığımızda, yıllardır yüklerimizin Rum-Yunan ikilisi tarafından taşındığını, Kıbrıs Rum Kesimi bandıralı gemilerin farklı bayraklar altında, Türk limanlarından yük aldıklarını sıkça gündeme getirdiğimiz önümüze çıkacaktır. Peki şimdi ne olacak? AB üyesi Rum Kesimi'nin gemileri kendi bayraklarıyla bizim limanlarımıza gelirse, hayır mı diyeceğiz?
Aynı zamanda Rum-Yunan ikilisi dünya denizciliğinde liderliği elinde tutan iki müttefik. Türkiye'nin bu anlamda bu ikiliyle rekabeti söz konusu değil, ama KKTC ile birlikte nasıl bir adım atacağı cidden önemli.
Rum Kesimi'nin sağlıklı işleyen denizcilik filosuyla birlikte, dünyanın çeşitli büyük havayollarıyla işbirliği yapan bir havayolu varken, KKTC'de mevcut ulaşım sistemleri içinde ayağı yere basan bir kurum yok. Kıbrıs Türk Hava Yolları (KTHY) Türkiye'den gönderilen ve bu konuda birikimi olmayan insanların yönetimiyle hiçbir şekilde Rum Kesimi'yle rekabet edecek düzeyde değil. KKTC'de deniz gücü diye bir şeyden bahsetmeye gerek dahi yok.
Fakat, KKTC'ye uçuş yasağı kalktığı an en azından Türkiye'deki charter şirketleri ve yabancı havayolları yavru vatanı dünyaya bağlayarak turizm sektöründe adaya canlılık getirebilirler. Limanlar da büyük konteynır gemilerine göre dizayn edilirse tecritten kurtulmak verimli hale gelir. Yoksa, tecrit kalksa dahi hiçbir şey olmaz.
Özetle, Rum Kesimi'nin tanıma konusundaki stratejimiz kadar, KKTC'yi donanımlı hale getirmek, Türkiye'yi de buna hazırlamak gerekiyor.
Kırılan uçaklar ve prestij
Türk Hava Yolları'nın (THY) Gaziantep'te en son yaşadığı hadisenin faturası sanıldığından ağır olacak. Bazı tespitleri göre zarar 5 milyon USD civarında. Uçağın 5 ay kadar da yerde yatması hesaba dahil değil. Sarsılan güven sebebiyle sigorta poliçe rakamları da yukarı çıkacaktır. Yani riskli havayolu olunca, sigortaya da çok para ödeme zorunluluğu gelecektir.
Halbuki, Türkiye içinde ki uçuşlarda azami dikkat, kurallara riayet, personelin motivasyonuna özen, hatalıları anında cezalandırma ve ödül hak edenleri derhal iltifata tabi tutmak gerekiyor. Böyle bir çalışma için ekip ruhu ve birlikte çalışma azmi şart. THY'nin en önemli departmanı Uçuş İşletme'de herkes birbiriyle kavgalı.
Peki suçlular ne yapılıyor?
Mesela, 25 Nisan 2003'te Özbekistan'da 28 bin USD ile yakalanıp, gözaltına alınan pilot kardeşimiz şu an uçuşlarını cebinde kaç para taşıyarak yapıyor? 'Sırrı'nın sırrı' sır gibi saklanırsa, böyle Uçuş İşletme'yi kimse takmaz.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Savunma sanayinin yeni yönü   / 19-05-2004
 PTT Bank rayına giriyor   / 17-05-2004
 Asker hükümet kapışması   / 15-05-2004
 THY'de RJ defteri kapanıyor   / 12-05-2004
 Bu bir ulaşım devrimidir   / 10-05-2004
 Elbirliğiyle yeni bir kaos   / 08-05-2004
 Kıbrıs'a ambargo işe yarar mı?   / 05-05-2004
 İhale Yasası rötar yaptıracak   / 03-05-2004
 Çin istilasında durum vahim   / 28-04-2004
 Ticarette Çin tehdidi   / 26-04-2004
YAVUZ SEMERCİ
Yolsuzluk öldürür!
Türkiye'nin en önemli sorunu nedir?...
SERVET YILDIRIM
Futbola akan kaynağa yazık
Bizde futbolun yeri ayrıdır.
GÜNTAY ŞİMŞEK
Enerjide yeni rota çiziliyor
Enerji sektöründe özel...
Facia sanığına 13.5 yıl hapis
Kartal'da caddeyi kan gölüne çeviren tanker sürücüsüne jet ceza...
Kıvanç'ı geziye yollamışlardı..
Kapadokya'ya giden Kıvanç ve arkadaşları tıraş köpüğüyle şakalaştı.
Sezen ile Ajda aynı sahnede
Sezen ile Ajda aynı sahnede
Sezen Aksu'nun Beyoğlu konserlerinin son sürprizi Ajda Pekkan oldu.
Akademi'nin son bayanı da veda etti
Akademi'nin son bayanı da veda etti
Blendax ile Akademi Türkiye'de dün akşam elenen yarışmacı Jale...
IMKB
E: 16,629 D:% 1.80
DOLAR
S: 1,554,000 D:% 0.00
EURO
S: 1,871,000 D:% 0.97
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.