|
|
İhale Yasası rötar yaptıracak
Turizm sezonu başladı. Aylar öncesinden bu günlere hazırlanan tur operatörleri, havayolları ve oteller ise yeni sezonda bir rekora imza atacakları ümidiyle beklentilerini en üst seviyede tutuyor. Ancak, işlerin iyiye gitmesi dilek ve temenniden ziyade gayret ve çalışma istiyor. Türkiye bu yıl gelen turist anlamında rekor kırsa, hatta gelenler de ucuzcu değil de kalbur üstü olsa, kasamıza ne girer ona bakmak lazım. Özel havayollarının büyümesine rağmen bu sene de taşınan turistte tablo değişmeyecek. Türkiye'ye yönelik hava trafiğinin yüzde 60'a yakınını yabancı havayolları, yüzde 40'ını da yerli taşıyıcılar yapacak. Ne olması gerektiğini söylemeye gerek var mı? THY şimdiye kadar filosunu büyütme isteğini Kamu İhale Yasası nedeniyle gerçekleştiremedi. Yasayı aşma yolunda geliştirilen çözümler de yetmedi. Konu Meclis'e geç gelince, kiralama dahi ancak geçen hafta mümkün olabildi. Son durumda THY 3 adet Boeing 737- 400, 3 tane Airbus 320 ve 2 tane 321 (eski Swissair'in uçakları) kiralayarak bu sezonu en az hasarla atlatmaya çalışacak. Diğer yandan ise RJ uçaklarının 3'ü yerde geri verilmeyi bekliyor. Bir uçak Gaziantep'te pist dışına çıktı, bir süre uçamayacak. Airsbus 340 uçağı sincapların hegemonyasından kurutulamadı. Yani yatan uçak sayısı da arttığı için THY'nin bu yaz işi zor görünüyor. Uçak alımları için Boeing, Airbus, Bombardier, Embraer ve ATR gibi üreticilerin uçak tipleri üzerinde yapılan araştırmalar, filonun şekillenmesi açısından önemli. Ancak, bu seneye faydası olur mu? Türkiye'nin attığı adımlar açısından bakıldığında, uçak alımının gecikmesini hayra yormak için de sebepler var. Uçak temini sanıldığı gibi tek başına THY'nin kontrolünde de- ğil. THY'nin filosuna katılan son iki Airbus 340'ta olduğu gibi ülkeler arası ilişkiler belirleyici oluyor. Uçak pazarlığı ABD, AB, KKTC ve diğer ilişkilerde hükümetin elinde bir kart olma özelliğine sahip. Her şeye rağmen uçak sıkıntısını bu yaz hissedeceğiz. Ayrıca pilot emekli yaşı küçültülerek kokpit dışına uğurlanan pilotlar için, THY yetkililerinin nasıl bir hata yaptıklarını da yine bu yaz göreceğiz. Yıllarını bu kurumda geçirmiş güya tecrübeli THY Uçuş Eğitim Başkanı Akın Diler ve Eğitim Başkanı Erkan Filiz de şapkalarını önlerine koyup düşünsünler. Yeni gelecek Airbus 320 ve 321'ler için pilotları nasıl eğitecekler. Yaklaşık 40 pilot ihtiyacını nerden karşılayacaklar. Bu uçaklar en yakın kokpit düzeni A 340'lar. Hadi buradan 10 pilot aldınız gerisi ne olacak?
|