kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Bilgi ve Yaşam
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
    Kampüs
Bizimcity
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Ergun Babahan @ SABAH
 

Otomobil uçar gider

SABAH yazıişleri ekibi olarak Renault'dan başlayan gezilerimiz Fiat, Ford ve dün sabah da Hyundai ile devam etti. Öncelikle şunun altını çizeyim, montaj sanayisi olarak başlayan otomobil, bugün büyük bölümü yerli üretime dayanan bir işkolu olmuş durumda.

SABAH yazıişleri ekibi olarak bir süredir Türk sanayisinin önde gelen firmalarını yerinde ziyaret ediyoruz.
Bu ziyaretlerde otomobil sektörünün özel bir yeri var. Renault'dan başlayan gezilerimiz Fiat, Ford ve dün sabah da Hyundai ile devam etti.
Öncelikle şunun altını çizeyim, montaj sanayisi olarak başlayan otomobil, bugün büyük bölümü yerli üretime dayanan bir işkolu olmuş durumda.
Her biri milyonlarca dolar yatırımla gerçekleştirilmiş bu kurumlar, Türkiye'nin kapılarını serbest rekabete açması sonucu modern tesisler haline dönüşmüş. Tamamında robotların önemli rolü var. Her bir fabrika insanın gururunu okşayacak büyüklük ve görkemde.
İnsanın aklına neden bunca yıl yerli bir marka yaratamadık sorusu gelip takılıyor.
Otomobilde bir markamız yok ancak bu kadar fabrikanın Türkiye'de kurulması sonucu yan sanayide gerçekten büyük bir güç haline gelmeyi başarmış durumdayız.
Sektör tekrar dirildi
Otomobil üretiminin canlanmasının önemi de bir ölçüde buradan kaynaklanıyor. Çünkü yan sanayi ile birlikte bu sektör binlerce kişiye istihdam olanağı sağlıyor.
Otomobil bu yıl altın çağını yaşıyor. 2001 kriziyle durma noktasına gelen sektörde kelimenin tam anlamıyla bir patlama var. Hyundai'de dün aldığımız bilgilere göre, bu yıl Türkiye'de ithal ve yerli toplam 800 bin araç (binek ve ticari) satılması hedefleniyor.
Türkiye'de bu yıl üretilecek binek ve ticari araç toplamının da 750 bini bulacağı vurgulanıyor. Bu rakamın yüzde 70'ten fazlasının ihraç edileceği belirtiliyor.
Rahmetli Vehbi Koç'un Anadol'u ile Türkiye'ye ilk adımını atan sektör, 2004'te yan sanayiyle birlikte 9.5 milyar dolarlık bir ihracat rakamına ulaşacak.
Son iki yılı düşük satışlar, işçi çıkarmalar yüzünden mutsuz kapatan otomobil sektöründe yüzler gülüyor. Çünkü iki yıldır baskı altında tutulan talep, banka kredi faizlerinin de düşmesiyle yeniden hayatiyet kazanmış durumda.
Ağır vergi kâbusu
Ancak sektör temsilcileri bu gerçeğin fazla seslendirilmesini istemiyor. Çünkü "otomobilde işler iyi" dedikçe kafalarına yeni bir vergi inmesinden korkuyorlar.
Bu sektörün temel sorunu yüksek vergiler. Dünyanın hemen hiçbir ülkesinde bu kadar yüksek vergi yok. Orta sınıf otomobillerde otomobilin yüzde 50'sini vergi oluşturuyor.
Lüks otomobillerde anlaşılır bir vergi var. Bu tip otolarda fiyatın yüzde 75'ten fazlası vergilerden oluşuyor.
Sektörün temel isteği, otomobilde vergilerin AB'ye uyumlu hale gelmesi. Dengeleri bozuk bir bütçe alan hükümet, her başı sıkıştığında kaynağı otomobil ve cep telefonundan almaya devam ederse, bu iki sektörün iç pazarda önünün daha da açılması zor görünüyor.
Bin kişiye düşen 69 otomobille dünya sıralamasının çok altlarında yer alan Türkiye'de ihracatın motoru haline gelen bu sektöre el verilmesi, hem yollardaki araç kalitesinin yükselmesi, hem de yeni iş alanları açılması açısından büyük önem taşıyor.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Kadın ve iktidar...   / 05-05-2004
 Banka-medya-siyaset   / 04-05-2004
 Uygarlığınız batsın...   / 03-05-2004
 Unutmayın hukuk herkese lazım   / 30-04-2004
 Turizm sezonu açılırken   / 29-04-2004
 Gazeteci ve yolsuzluk   / 23-04-2004
 Biz Türkiye'yiz..   / 22-04-2004
 DGM'lere veda.   / 21-04-2004
 Otomobil uçar gider   / 20-04-2004
 Yeni çağın köleleri   / 19-04-2004
ERGUN BABAHAN
Erkek iktidarı
Bu gazete anayasa paketi gündeme...
ERDAL ŞAFAK
10 yıla projektör
Türkiye'nin gelecekteki ekonomik,...
AHMET HAKAN COŞKUN
"Arka bahçe"den gelen sese dikkat!
Ne de çok seviyorlar...
MEHMET BARLAS
Suya sabuna dokunmayanlar, tüm çamaşırları AK Parti'ye...
ALİ KIRCA
Asıl utanç, işgalin kendisidir!
Çocuklarınız bir gün bu...
REFİK DURBAŞ
Ali Müfit Gürtuna'nın açıklaması...
Sayın Balçiçek...
SAVAŞ AY
Erman Toroğlu "o gemi" yi anlattı!..
Bir süredir Erman...
ÖMER LÜTFİ METE
Ermenistan için Ankara ile Bakü'yü...
HINCAL ULUÇ
Ben bu gazeteciliği anlamıyorum..
Galatasaray tarihinin...
Karadeniz köpürdü: 4-0
Karadeniz köpürdü: 4-0
Geçen yılki finalin rövanşında perdeyi Mehmet Yılmaz açtı. Gökdeniz...
Güvenlik sıfır
Güvenlik sıfır
2005 Şampiyonlar Ligi finali oynanacak Olimpiyat Stadı'nı dün teftiş...
'Biz kimsenin arka bahçesi değiliz'
'Biz kimsenin arka bahçesi değiliz'
İyi tanınmamaktan şikâyetçiler. "Diğer öğrencilerden bir farkımız...
Sezer'den meslek lisesi uyarısı
Sezer'den meslek lisesi uyarısı
Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer, İktisat Kongresi'nde yaptığı...
Ölüm nöbetleri mercek altında
Ölüm nöbetleri mercek altında
Dr. Siyami Ersek Kalp Hastanesi'nin, yoğun bakımında üç hastayı...
Okullara seçmeli din dersi önerisi
TBMM Milli Eğitim Komisyonu Başkanı Tayyar Altıkulaç,...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.