Bu kadar yolcuyu kim taşıyacak?
Antalya'da, Sabah Akdeniz'in yayın hayatına başlamasını vesile bilerek, geçirdiğimiz gecede Kültür ve Turizm Bakanı Erkan Mumcu ile de geniş bir yelpazede sohbet ettik. Bakanın tespitlerine göre bu sene Türkiye'- ye yaklaşık 16.5 milyon turist gelmesi bekleniyor. Turizm çevreleri ve hava yolları da bu rakamı teyit edecek görüşlere sahipler. Ancak, bu kadar turist ülkemize gelecekse, kim, hangi uçaklarla taşıyacak?
Bugünkü Türkiye'nin alt yapısı, havayolu ile Anadolu'ya gelecek 16.5 milyon turisti kaldıracak durumda değil. Sebebine gelince, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın girişimleriyle havacılık sektörü şu an itibariyle altın çağını yaşıyor ve gittikçe de büyüyor. Hal böyle olunca yeni havayolları kuruluyor, mevcutlar da kapasitesini artırıyor. Fakat, yetişmiş insan gücü havacılık sektörünün elini ayağını bağlıyor. Yeni kurulan firmalar halihazırdaki şirketlerin büyük rakamlar harcayarak yetiştirdiği pilotu, teknisyeni, hostesi cazip rakamlarla transfer ederek, yeni sıkıntılara kapı aralıyorlar.
UÇAK ALMAK YETMEZ Yıllardır faaliyet gösteren havayollarının yetiştirdiği elemanları elinde tutabilmeleri için çözüm yolları aramak gerektiği gibi, ayrıca şirketlerin sadece uçak alıp, uçmak için yola çıkmalarının önüne geçilmesi, eğitim içinde bazı realiteleri göze alacak harcamalar yapmaları elzem. Sektöre yön verenlerin bilgisine...
Mesela; Kıbrıs Türk Hava Yolları (KTHY) yönetimi uçak alımını bitirmiş, ama bu uçakları uçuracak pilotu, hostesi, teknisyeni eğitememiş. Bunun anlamı şu, KTHY uçakları yerde yatırıp dışardan adam toplamaya çalışacak. Veya personel eğitimlerinin tamamlanması için uçaklar uçamayacak. Görüldüğü üzere yetişmiş insan gücüne KTHY tepeden-tırnağa ihtiyaç duyuyor. Ama şanslılar kamu kuruluşu olarak kar/zarar hesabına ihtiyaçları yok! Türkiye'ye gelecek turist, tıpkı akacak kanın damarda durmayacağı gibi gelecektir, ama yabancı havayolları ile... Önemli bir döviz girdisinin, yabancılar kanalıyla dışarıya uçmaması için çözüm şart. Ve artık turistin kemmiyetiyle değil, keyfiyetiyle ilgilenmenin zamanı da geldi.
|