Ticari yaşama bakkal dükkanı ile başlayan Albrecht Kardeşler'in perakende mağazalar zinciri Aldi, Wal-Mart'ın yolundan gidiyor.
Bir zamanların bakkalı, bugün dünyanın en büyük perakende mağaza zinciri oldu. ABD'nin en hızlı büyüyen şirketleri listesinde ilk sıralarda yeralan ve anketlerde geçen yıl en çok tanınan marka olarak öne çıkan Amerikan Wal-Mart'tan sonra bugünlerde Alman kökenli yeni bir perakende mağazalar zinciri, adından sıkça söz ettirmeye başladı. Alman Aldi'den sözediyoruz. ABD'de yayımlanan ve uluslararası iş çevrlerince yakından izlenen haftalık BusinessWeek Dergisi, son sayısında kapağını "Sıradaki Wal-Mart" başlığı ile Alman Aldi'ye ayırdı.
RAFSIZ MAĞAZA Dergi'nin, kapak yazısında Alman Wal-Mart'ı olarak nitelendirilen Aldi için, "Sessiz ve derinden büyüyen Aldi'yi küçümsemeyin. Keza Aldi 1913'te mahalli olarak başladığı ticari hayatında, bugün olabilecek en ucuz fiyatları ve çok sınırlı sayıda ürün formülü ile hem çalışan kesime hem de varlıklı kesimlere hitap etmeyi başaran dünyanın en büyük perakende mağazalar zinciri olma yolunda hızla büyüdü" ifadeleri dikkat çekiyor. Derginin haberine göre, Aldi mağazalarını, aynı katogorideki diğer alışveriş merkezlerinden ayıran en önemli özellik, ürün yelpazesi ve ucuz olarak nitelendirilebilecek satış fiyatları olarak gösteriliyor. Aldi mağazalarına girdiğinizde, raflar göremezsiniz. Ürünler kenarlarda küçük tezgahların üzerinde bulunmaktadır. Almanya'nın her köşesinde rastlayabileceğiniz bu mağazaların Almanya dışından da, Fransa'dan Hollanda'dan Belçika'dan da müşterileri var. Fransa sınırındaki Aldi, Fransız müşterilerin en sık ziyaret ettikleri mağazalardan biri olarak gösteriliyor. Bu mağazalarda, bir üründen yüzlerce marka yerine sadece bir veya iki tane bulabilirsiniz. Ancak Aldi, bu sınırlı sayıda ürün karşılığında da malları en düşük fiyattan satmayı başarıyor. Mesela, bu mağazalarda tuvalet kağıdı olarak sadece iki veya üç farklı marka satılıyor. Fakat bu ürünün fiyatı bazen ihtiyacı olmayan müşteriye bile alım yaptırabilecek kadar uygun belirlenebiliyor.
AVRUPA'DA İKİNCİ SIRADA Bugün dünyanın en büyük 11'nci perakende alışveriş zinciri konumunda olan Aldi'nin, toplam mağaza sayısı 7 bini buluyor. Almanya dışında ABD, İngiltere, İspanya ve Avustralya'da da mağazaları bulunan Aldi, 2004 başı itibariyle, 37 milyar dolarlık ciroya ulaşmış durumda. ABD kökenli Wal-Mart'ın 245 milyar dolarlık cirosu ile kıyaslandığında bu rakam bir miktar küçük bulunabilir. Ancak Aldi'nin, bu cirosu ve Avrupa'da yüzde 3.5 pazar payı ile yüzde 6.8 ile lider durumda olan Carrefoure'dan sonra piyasada ikinci sırada olmasına yetiyor.