Yılın ilk üç ayında kredi kartıyla yapılan harcamalar 2003'e göre yüzde 64 artarak 12.6 katrilyon liraya ulaştı. Tüketici en fazla harcamayı marketlerde yaptı.
Kredi kartı ile geç tanışan ama çabuk ısınan Türkiye'de kartlı yaşamda yeni bir patlama yaşanıyor. 2004 yılının ilk üç ayında kredi kartları ile yapılan harcama toplamı geçen yıla göre yüzde 64 artarak 12 katrilyon 633 trilyona ulaştı. Oysa bu rakam geçen yılın ilk üç ayında sadece 7 katrilyon 717 trilyon lira idi. Kredi kartı cirosunda kart sahipliğindeki artamının yanı sıra "kartlı tüketimi sevmemiz" de etkili oldu. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) tarafından açıklanan verilere göre toplam harcamaların 11.3 katrilyon liralık bölümü ile alışveriş yapıldı. Aynı dönemde nakit kullanım oranı ise 1.3 katrilyon lira düzeyindeydi. Banka kartıyla yapılan alışveriş ve nakit çekim tutarı geçen yılın ilk çeyreği ile karşılaştırıldığında yüzde 33,5 oranında artış gözlendi. 2003 yılı Mart ayı sonunda 16 milyon bin 369 adet olan toplam kredi kartı sayısı, 2004 yılının aynı döneminde yaklaşık 5 milyon 274 adet artarak 21 milyon 275 bin adete yükseldi. Bunların 1.5 milyonu bu yılın ilk üç ayı içinde sisteme dahil oldu. Yılın ilk üç ayında kartlı harcamaların dağıtılımına bakıldığında önceliğin yine market ve alışveriş merkezlerinde olduğu görüldü. Toplam cironun yüzde 20.38'i market ve alışveriş merkezlerinde harcanırken, onu yüzde 17.81 ile benzin istasyonları, yüzde 11.87 ile giyim ve aksesuar izledi.
GELİRLER YERİNDE SAYIYOR Türkiye'de kişi başına düşen kart sayısının 1.8 civarında olduğundan hareket edersek toplam kredi kartı sahiplerinin sayısının 11 milyon 800 kişi olduğunu söylemek mümkün. Bu da ilk üç ayda kişi başına 1 milyar liralık bir harcama yapıldığını ortaya koyuyor. Son dönemde tüketici kredilerindeki patlama da dikkate alınırsa, Türkiye'de hemen her alanda tedirgin edici bir patlamanın yaşandığı görülüyor. Merkez Bankası verilerine göre geçtiğimiz hafta tüketici kredilerinde 377 trilyonluk bir artış yaşandı. Uzmanlar gerek tüketici kredileri, gerekse kredi kartları ile "tüketimin pompalanmasının" belirli bir süre sonra büyük bir risk olarak Türk insanın karşısına çıkacağı uyarısında bulunuyorlar. Çünkü tüketim artarken, gelirlerin artmaması sistemin önünü tıkıyor.