Batı dünyasının alkolsüz içki savaşına ayran da katıldı
Amerikan General Mills ve Fransız Danone firmaları ayranı Batı pazarına keşif olarak sundu. Wall Street Journal'a göre liderlik için yarışan şirketler tüp yoğurt, bebek yoğurdu, zenginleştirilmiş yoğurtlu tatlıdan sonra sıvı (içilebilir) yoğurdu da geliştirdiğini açıkladı.
***
Danone, Türk ayranını keşfettim' diye pazarlıyor
Dünyanın iki önemli gıda devi General Mills ile Danone, Türkler'in yüzyıllardır içtiği ayranı, gazlı içeceklere karşı yeni bir 'buluş' olarak pazara sundu.
Türk mutfağınını asırlık içeceği ayran, Amerikan General Mills ile Fransız Danone'nin pazarlama stratejilerinde yeni buluş olarak tanımlandı. Wall Street Journal Gazetesi, yiyecek pazarının en hareketli kategorisinin liderliği için yarışan şirketlerin tüp içindeki yoğurttan sonra, bebek yoğurdu, zenginleştirilmiş yoğurtlu tatlılar ve son olarak sıvı (içilebilir) yoğurt ürünü geliştirdiğini yazdı. Gazeteye göre General Mills ve Danone SA, bir zamanlar diyet yapanların vazgeçilmez kahvaltısı olan yoğurdu farklı şekillerde sunmak için yeni yöntemler geliştirdi. Oysa ayran, yüzyıllardır Türkler'in vazgeçilmez içecekleri arasında yer alıyor. Ürünün Coca Cola ve Pepsi arasında bir rekabet savaşına dönüşmesi beklenirken, gazlı içecek pazarındaki yavaş büyümeyi de telafi edeceğinden sözediliyor. Danone, bir süredir ürünün büyük marketlerde ve içecek makinalarında test satışlarını yapmaya başladı. Yiyecek endüstrisinde yaşanan düşük satışa rağmen yoğurdun parlak bir ürün olduğu değerlendirilmesi yapılıyor. Son 5 yıl içinde ayranın yoğurt satışlarının yüzde 12'sini oluşturduğu ve 460 milyon dolarlık bir pazar haline geldiği ifade ediliyor. Euromonitor'e göre 1998 yılında ise bu rakamın sadece 22 milyon dolar olduğu belirtiliyor. Araştırma sonuçlarına göre, ayranın pazar payı 2008 yılında yüzde 31'e yükselecek. Bu gelişmeler sonrasında bazı marketlerin, reyonlarında değişikliğe giderek yoğurt raflarının yanında ayrana da yer vermeye başladığı görülüyor.
GAZLI İÇECEĞE RAKİP İçilebilir yoğurt buluşu, General Mills, Yoplait ve Danone rekabetinin son gelişmesi olarak yorumlandı. Dannone ve Stonyfield çiftlikleri ise ABD'nin yoğurt üretiminin yüzde 70'ini karşılıyor. ABD'de halkın sağlıklı beslenme üzerine bilinçlenmesiyle şirketlerin yoğurdu farklı şekillerde üreterek piyasaya sundukları görülüyor. İçilebilir yoğurtların parlak ve renkli ambalajlarda ve gazlı içeceklere göre daha pahalı satılacağı ifade ediliyor. Yoplait'in Başkanı Bob Waldron fiyatın yüksek olmasının riskli olduğunu ancak yeni ürünlerinin yakaladığı başarıdan oldukça memnun olduğunu söylüyor.