'Made in Turkey' etiketini istemediler, kabul etmedik
B&T Plus, masa, sandalye ve koltuk tasarımlarını 34 ülkeye ihraç ediyor. Bazı ülkelerden, "Etiketinize Türk malı olduğunuzu yazmayın" teklifi alan firmanın en çok önem verdiği nokta ise, 'Made in Turkey' damgası.
B&T Design ve B&T Plus, Bata Group bünyesi altındaki iki tasarım markası. Bahar ve Talip Aysan da bu markaların yaratıcıları. Bahar Aysan, grubun satış ve marka yönetmeni. Talip Aysan ise tasarım grubunun başında ve koleksiyonların büyük bir bölümüne imzasını atan isim. Adını, Bahar ve Talip Aysan'ın başharflerinden alan B&T Plus, tam 34 ülkede, dünyanın en kaliteli markalarıyla birlikte, seçkin mağaza ve projelerde satışa sunuluyor. Firmanın tasarımları, Kanada, Paris ve Almanya'da, firmanın kendi tabelasını taşıyan showroomlarında, İrlanda, İzlanda, Hollanda, Belçika, Nijerya, İsviçre, İsveç, Norveç, Bulgaristan, Yugoslavya, Gürcistan, İran, Suriye, Rusya, Lübnan, İsrail, Japonya, Yeni Zelanda, Romanya, Ukrayna, Portekiz, İngiltere, İtalya gibi ülkelerde seçkin satış noktalarında satılıyor ve projeler için siparişler alıyor.
TEK BİR SANDALYE İLE BAŞLADILAR B&T Design'ın kuruluşu bundan 10-12 yıl öncesine dayanıyor. Tasarlama, bir şeyleri üretme isteği içlerinde hep varmış Bahar Aysan'ın söylediğine göre. Ne yapalım derken, masa sandalye üretiminde karar kılmışlar. Önceleri alım gücü fazla olmayan, ama zevkli ürünler arayanlara hitap edecek şekilde üretim yaparak başlamışlar işe. İlk beş yıl içinde alanlarıyla ilgili neredeyse dünyada yapılan tüm fuarlara katılmaya başlamış, dünyanın bu konudaki en iyi firmalarıyla yanyana gelmeye başlamışlar daha ilk yıllardan. Bu arada sadece iç pazara yönelik üretim yapan firma, sadece ithal ürünlerin alternatifi durumundaymış. "2-3 sene önce artık baktık ki ciddi bir sektör var artık Türkiye'de. B&T Design olan ismimiz bize yetmedi ve artık yurtdışı pazarını zorlamamız gerekiyordu. B&T Design, seri anlamda üretim yapan otel, restoran, ev ve cafe gibi yerlerin talebini karşıladı. Bunun yanında koltuk da olmalı dedik. Ama koltuk derken, tasarım ürünler olmalıydı" diye anlatıyor Bahar Aysan B&T Plus'ın kuruluş aşamasını...
* Yabancı tasarımlara baktığınız zaman birçok koltuk, sandalye ve hatta masa, sadece şık duruyor diye alınıyor. Sizin ürünleriniz ise görselliğe yönelik, ama aynı zamanda fonksiyonelliği yüksek ürünler, değil mi? B&T Plus'ın en büyük özelliği bu. Çok farklı, çok uç gibi görünen ama çok rahat ve çok kullanışlı tasarımlar. Koltuğun ya da sandalyenin kumaş ya da deri olması, yün ya da polyester olması, esnek ya da desenli olması bile ürünün tarzını değiştiriyor. Döşemeler değişse bile, en ağır ortamlara bu modern tasarımlar uyum sağlıyor.
* Tasarımlarınızla dünya fuarlarına katılıyorsunuz. Size olan bakış açısı ve ilgi nasıl? Sipariş alıyor musunuz yurtdışından? Dünyanın konumuzla ilgili en iyi fuarlarına, bu sene 3'üncü kez katılıyoruz. Geçtiğimiz günlerde Milano Messe'deydik. 3 sene önce bir tasarım firması olarak Milano'ya kabul edilen tek firmaydık. Zaman içinde katıldığımız fuarların dönüşleri başladı. 5 yıllık hedeflerimiz sonrasında, bugün 34 ülkeye ihracat yapıyoruz.
* Yabancı tasarım dergilerinde ya da görsel basında ne kadar yer aldı B&T? Uluslararası fuarlarda, Türk olduğumuza önce inandırmamız gerekti kendimizi. Bizi İtalyan sanıyordu herkes. Dünyada bir kez yapılan ve Londra'da düzenlenen '%100 Design' isimli bir fuar vardır. Dünyanın en iyi markaları yeni tasarımlarını orada tanıtır. Bu fuar, siz kendiniz talep edip de girdiğiniz bir fuar değildir. Onlar sizi seçer ve girer misiniz diye teklifte bulunur. B&T Plus, yalnızca 50 firmanın yer aldığı bu fuarda, tek Türk firması olarak yer alacak. Yarın fuar başlıyor ve 15 Mart'a kadar devam edecek. Bu yıl ilk kez, '%100 Design' Moskova'da gerçekleşecek. Almanya Messe fuarında, dünyanın en iyi dergilerinden biri kabul edilen İtalyan tasarım dergisi 'DDN' bizimle röportaj yaptı. Ocak sayısında yer verdi ki, ocak sayısı çok önemlidir. 'Türkler, tasarımda İtalya ve İspanya'dan sonra varlıklarını hissettiriyor' içeriğinde bir yazı yayınlandı. Bu yazıdan sonra, önemli dergiler olan Avantgarde'da, Fame'de bizimle ilgili haberler çıktı.
* B&T'nin tasarım grubu kaç kişiden oluşuyor? Talip Baysan başta olmak üzere Alp Nuhoğlu, Tanju Özelgin yanı sıra görüşme halinde olduğumuz birkaç tasarımcı daha var. Hem yurtiçinde hem yurtdışında isimler var ama şu anki koleksiyon tamamen bu üç isim üzerinde yoğunlaşıyor.
* Yeni projeler var mı? Tasarım anlamında düşündüğünüz yenilikler? Bu ultra modern tasarımları Türk ve Osmanlı motifleriyle döşesek ortaya ne çıkar dedik? Bu noktada görüştüğümüz firmalardan biri de Vakko'ydu. Görüştük ama görüşmeler devam ediyor. Yani netleşmiş bir durum yok. Söylemek de çok doğru değil zaten bu görüşmeyi aslında... Biz böyle bir talebi ilettik, onlar da sıcak baktı. Netliğe kavuşan bir şey yok ortada.
* İyi ve rahat bir tasarımın belirleyicisi nedir? Hem şık, hem konsept, hem de tasarım bir arada diyorsunuz ama o rahatlığı sağlayan nedir? Tasarımlarımızda teknolojiyi çok kullanıyoruz. Avangarde'lığı rahatlıkla bütünleştiriyoruz. Kanada, çok large size'ları seven bir ülke. Japonya ise minicik tasarımları seviyor. Aynı ürünü değiştirerek yapmamızı isteyen ülkeler oluyor. Ama bu ürünlerin size'larında bile bütün dünyanın ortak kullanabileceği büyüklükleri tasarlıyoruz. Sırtın değdiği noktadaki omurilik sayısını bile hesap ediyoruz ki, insan vücudunu en çok rahat ettirecek tasarımları yapabilelim. Uzun oturulan şık restoranlarda dört saat hiç rahatsız olmadan oturabilmeniz önemlidir, ona göre tasarım yapılır. Fast-food ya da kafeteryalarda az oturmanız ve çabuk kalkmanız tercih edileceği için yarım saat sonra sizde oradan kalkma isteği uyandıracak rahatlıkta ürünler tasarlanıyor. Bütün bunlar bir tesadüf değil. Biz bunları düşünerek tasarımlar yapıyoruz. Bunlar tasarımın sırlarıdır aslına bakarsanız.
SEZEN BAŞARAN
|