|
|
|
|
Turizmde butik modası
Dünya turizminde artık butik oteller gözde. Türkiye'de de 150'si İstanbul'da olmak üzere 500 butik otel var. Müşterilerin bu otelleri seçme nedeni ise ev sıcaklığında hizmet vermeleri
Turistler de artık eskisi gibi değil. Yerel kültüre, doğa turlarına ve tarihe daha düşkünler. Bu eğilim de butik otellerin hızla artmasına yol açıyor. Dünyanın birçok yerinde az sayıda insanın konakladığı, yemeklerinden dekorasyonuna yörenin kültürünü yansıtan ve farklı konseptlere sahip butik oteller açılıyor. Dünya turizminde hızla artan butik otel trendi Türkiye'yi de etkiledi. Beş yıl öncesine kadar bir elin parmaklarını geçmeyen butik otel sayısı Türkiye genelinde 500'e, İstanbul'da ise 150'ye ulaştı. Türkiye'de butik otel trendi geçtiğimiz yıl yitirdiğimiz Turing ve Otomobil Kurumu Başkanı Çelik Gülersoy'un 1987 yılında Sultanahmet'teki Yeşilev'i açmasıyla start aldı. Gülersoy Vakfı'nın Soğuksu Çeşme Sokak'taki eski Osmanlı konaklarını satın alıp restore etmesiyle Ayasofya Konakları, Four Seasons, Blue House ve Kybele gibi dünyanın her yerinden turist ağırlayan butik oteller açıldı.
KRİZLER OLMASAYDI Türkiye'de butik otelleri bir araya getiren Özel Belgeli İşletmeler Birliği (ÖZBİ) üyesi Sultanahmet'teki Mina Otel'in Genel Müdürü Aykut Bakay "Butik otel ince bir zevk ve iyi bir yatırım gerektirir. Rahmetli Çelik Bey Yeşilev'i açtığı dönemde, yatırımcılar az oda sayısı olan bu tür otellere para harcamayı riskli buluyordu. Ancak bunlar özel otel olduğu için fiyatları da yüksektir ve daha çok döviz kazandırır. Butik otellerin kış sezonunda bile müşterisiz kalmadığını, dünya turizminin bu yönde geliştiğini fark edenler de kolları sıvadı. Son yıllarda turizme büyük darbe vuran krizler olmasaydı çok daha fazla butik otel açılırdı" diyor.
DAHA ÇOK HARCIYORLAR Türkiye'nin birçok yerinde sadece butik otellerle çalışan Taksim'deki Credo Seyahat Acentası'nın sahibi Sırma Gülgül butik otel müşterilerinin gruplarla gelip beş yıldızlı otellerde kalan turistlere oranla çok daha fazla döviz harcadıklarına dikkat çekerek "Kitle turizminde turistlerin uçak dahil günlük 30 dolar düzeyinde fiyatlarla getirildiğini duyuyoruz. Oysa butik otelde günlük 110 dolara kalan bir turistin, günlük harcama kapasitesi en az 60 dolardır. Bu insanlar alışveriş yapar, müze gezer, üç kuruşun hesabını sormaz, halkla birlikte olmayı tercih eder. Önemli olan turiste kendini evinde hissettirecek kadar sıcak ve özel hizmet sunmanız. Büyük bir otelde kahveniz 10 dakika sonra gelebilir ancak burada 1 dakika sonra gelmek zorundadır" diyor. Dünya çapında 110 bin otelle çalışan ve internet üzerinden ücretsiz rezervasyon hizmeti sunan Hotel Rezervasyon Servisi (HRS) adlı Alman şirketinin 25 ülkeden sorumlu Ürün Müdürü Hüseyin Gençsoy başta Avrupa ülkeleri olmak üzere ABD, Japonya ve Çin'den çok sayıda turistin dünya genelindeki butik otelleri tercih etmeye başladıklarını belirterek şunları anlatıyor: "Dünyada butik otel trendi hızla yükseliyor. Türkiye'de yaşanan son krizler nedeniyle turist sayısı azaldı. Ancak şu anda İstanbul'da rezervasyon yaptıran turistlerin yüzde 60'ı butik otel arıyor. Türkiye'nin acilen akıllıca planlanmış bir turizm politikasına ihtiyacı var." Galata Antique İki kardeşin hayali İki kız kardeş, babalarının oldukça ucuza satın aldığı Beyoğlu'ndaki tarihi bir konağı, görkemli bir butik otele dönüştürmeyi başardı. Duygu (24) ve Ebru (28) Arguç kardeşler, konağın tarihini araştırdıklarında, mimar Vallaury'nin inşa ettiği konağın sahibi dünyaca ünlü Fransız porselenci Mösyö Decugis'in öyküsüne ulaştılar. Konak aynı zamanda MİT teşkilatının İstanbul'da gizli olarak kullandığı ilk binalardan biri. Abla kardeş, 1 yıl süren restorasyonun ardından bu otele Galata Antique adıyla 2001 yılında açtı.
Arena Oteli Büyüdüğü yer otel oldu Sultanahmet'teki Arena Otel, Gül Küçükserim'in eseri. Gül Hanım doğup büyüdüğü deden kalma Osmanlı konağını 6 yıllık bir çaba sonucunda 18 odalı olağanüstü güzellikte bir butik otele dönüştürmüş. Gül Hanım'ın 1998 yılında açtığı otel, bugün dünyanın en büyük turizm acentalarının ilk sıralarında yer alıyor. Otelin dekorasyonu da bu yaşanmışlığı yansıtıyor. El yapımı Anadolu kilimleri, varak aynalar, Gül Küçükserim'in babaannesi tarafından lamba ışığında işlenmiş ipek seccade bu oteli gerçekten butik yapıyor.
Blue House Puding Shop'tan butik otele Sultanahmet meydanında yer alan Blue House, beş katında 27 odası olan bir butik otel. 1997 yılında oteli açan Çolpan ailesi, meşhur Puding Shop'un sahipleri. Leziz pudingleri nedeniyle pastaneyi puding shop olarak adlandıran hippiler mekanın dünyada tanınmasını da sağladı. Puding Shop sayesinde yıllar içinde iyi bir birikim elde eden Çolpan Ailesi'nin okumuş gençleri, kazançlarını yine turizme yatırmak istediklerinde bu butik otel fikri ortaya çıkmış. Ailenin 3. kuşak temsilcisi Faruk Çolpan, bu işte oldukça iddialı. Kybele Oteli Diplomatların tercihi Sultanahmet'teki ilk butik otellerden biri olan Kybele Otel, duvarları süsleyen eski hat koleksiyonu, kıymetli kilimleri ve tavanlarında asılı yüzlerce renkte eski lambaları eski eserler müzesini andırıyor. Toplam 16 odası bulunan otelin her odası antika değeri taşıyan mobilyalarla döşenmiş. Otelin sahibi Alpaslan Akbayrak 1991'de açtıkları Kybele'de dünyanın birçok yerinden gelen diplomat ve işadamlarına hizmet verdiklerini belirtiyor ve "Şu anda yüzde 60 doluyuz. Şimdiden Eylül ayına rezarvasyon yaptırıyorlar" diyor.
Yıldız Ateş
|
|
|
|
|
|
|
|
|