Abdülaziz'in çıkardığı kanun, yük lokomotifi ile yolcu treni çekilmesini yasakladığı için Ankara yakınlarında bozulan tren 3.5 saat çekilemedi..
1872'den kalma Nakliyecilik Hakkındaki Nizamname ve 1860'da hazırlanan İşletme Nizamnamesi değiştirilmeyince Devlet Demiryolları padişah fermanlarının kurbanı oldu.
Önceki gün aşırı soğuk nedeniyle hava kompresörleri donan yolcu treni çalıştırılamadı. Yolcu treninin, bir yük treni lokomotifiyle çekilmesi önerildi. Ancak Abdülaziz döneminden kalma mevzuat, yolcu trenini yük treniyle çekmeye izin vermedi. Türkiye'nin "Mevzuat izin vermiyor" gerçeği az kalsın trende bekleyen yolcuların donmasına neden oluyordu. Sorun, yaklaşık 3.5 saat sonra çalıştırabilen bir yolcu treni lokomotifinin bulunmasıyla sona erebildi. Demiryollarını 150 yıllık kara kaplı kanunlarla yönettiğini belirten Genel Müdür Süleyman Karaman, demiryolları gerçeğini "Gecikmemek sıra dışı" diye anlattı. Karaman, buna rağmen İstanbul-Ankara demiryolu seyahatinin Mart ayı sonunda 5 saate indirileceğini müjdeledi.
ZAMAN KAVRAMI YOK Genel Müdür Karaman, demiryolları personelinin en temel eksikliğini, "Zaman kavramının önemi yeterince bilinmiyor" sözleriyle özetledi ve "Zaman kavramı, TCDD elemanlarında pek gelişmemiş. Saatinde kalkışı, varışı kimse umursamıyor. Yoksa şu andaki trenlerle bile hız artırılabilir. Banliyö trenlerine bakan adam trenden korkuyor. Hepsini iyileştiriyoruz. THY ile ortak eğitim projemiz sayesinde elemanlarımızı yetiştireceğiz" dedi. Karaman, son 20 yılda demiryollarının 11 milyar dolar zararı olduğunu hatırlattı ve "Bugün tren seferlerini kaldırsak farkına bile varılmaz. Ankara-İstanbul hattı gündüzleri çalışmıyor ama kimse neden diye sormuyor" diye yakındı. Dünyada trenlerin saatte 250-300 kilometre hızla giderken Türkiye'de 60 kilometreyle yol aldığını belirten Karaman şöyle devam etti:
"Ya yatırım yapılacak ya da bu koşullarda demiryollarını kapatacaktık. Kapatamayacağımıza göre yenileme yoluna gittik. Ankara-İstanbul arasını 250 kilometreyle gidecek trenler ve altyapı için 1 milyar 250 milyon dolarlık hızlı tren projemiz 2005 Aralık'ta bitecek. Artık rayları da Kardemir'de kendimiz üretiyoruz. Hat ve trenlerde iyileştirmelerle İstanbul-Ankara arası mart sonunda 5 saate inecek. Saat başı tren olacak."
HIZLI TRENİ TÜRKİYE ÜRETSİN Karaman, demiryollarının yapılanması için hızlı treni yurtdışından almak yerine Türkiye'de üretmekle ilgili ihale açıldığını, 15 Mart'ta teklif verme süresinin sona ereceğini bildirdi. Karaman "TCDD yer verecek, yüzde 15 ortak olacak. Türkiye ve tüm Ortadoğu pazarı için tren üretecek yatırımcı arıyoruz" dedi. Karaman yatırımcıların var olan demiryollarında da hat işletebileceğini hatırlattı ve "Gelsinler, işletsinler. Özel sektör gelince biz çekiliriz" mesajı verdi.