MESUT Yılmaz'ı Yüce Divan'a götüren Ford'a arazi tahsisi olayının perde arkası: Önce, Toyota yatırım için teşvik ister. Bürokratlar engel olunca fabrikayı Fransa'ya kurar. Yılmaz, Ford da kaçmasın diye, devreye girip bürokrasi engelini kendisi aşar.
***
Yılmaz iyi ki bürokratları dinlememiş
3.200 kişiye iş sağlayan Ford Otosan bu yıl 1.2 milyar Euro, gelecek yıl ise 1.6 milyar Euro’luk ihracat yapacak Eğer Mesut Yılmaz, risk almayıp, Toyota’da olduğu gibi bürokratları dinleseydi bu fabrika Portekiz’de kurulacaktı!.
Önceki gün Mesut Yılmaz'ı Yüce Divan'lık yapan Ford Otosan Fabrikası'nı ziyaret ettik. 3 bin 177 kişinin çalıştığı fabrikayı gezerken, toplum olarak eski Başbakan Mesut Yılmaz'a teşekkür borcumuz olduğunu düşündüm. Yılmaz, Gölcük'te deniz kenarındaki SEKA'ya ait arsayı Ford'a bedelsiz (aslında bedelini bölgede çeşitli okul, hastane yaparak ödediler) vererek, ekonominin gerçeklerini kavramış devlet adamlarının nasıl bir vizyona sahip olması gerektiğini gösterdi. Bataklık araziyi tahsis ettiği için nerdeyse ülkeye ihanetle suçlanan Yılmaz, kendisini şöyle savunmuştu:
TOYOTA'YI NASIL KAÇIRDIM? "Sayın Rahmi Koç bir gün Ford Başkan'ı ile birlikte bana geldi. 'Biz yeni bir fabrika kuracağız. Bu fabrika tümüyle ihracata çalışacak. 1 küsür milyar dolar ihracat yapacağız. Ama mutlaka deniz kenarında, İstanbul ile Bursa'ya yakın bir yer olsun. Portekizliler bu fabrikayı kurmak için bize ülkelerinde bedava arsa teklif etti. Eğer yardımcı olursanız, biz fabrikayı Portekiz'de değil, Türkiye'de kurmak istiyoruz' dediler. Arsa belliydi. Seka'yı istiyorlardı. Parasız istemiyorlardı. Ben 'tamam parasız vereceğim' ama 'arsa bedeli kadar bölgede yatırım yapacaksınız' dedim. Risk aldım." Ford Genel Müdürü Turgay Durak'ın fabrikayı gezerken anlattığı bir anı, Yılmaz'ın bu riski neden aldığını ortaya koyuyordu. Durak, Yılmaz'ın kendisine "Ford'dan önce Toyota gelmişti. Teşvik istiyorlardı. Büyük bir yatırım yapacaklardı. Bürokratlarım karşı çıktı. Toyota ilk fabrikasını Fransa'ya kurdu. Sonra Peuoget ile birlikte Çekoslavakya'ya yatırım kararı aldı. Milyarlarca dolarlık yatırımı kaçırdık. Ford işinde bu kez bürokratlarımı dinlemedim" dediğini anlattı. Ford Transit ve Ford Transit Connect'i üretmek için kurulan fabrikaya şu ana kadar 950 milyon dolar yatırım yaptıklarını belirten Durak, devlete verdikleri sözleri taahhütlerin hepsinin yerine getirildiğini söyledi.İhracat rakamları, bataklık üzerine kurulan fabrikanın ne kadar isabetli olduğunu gösteriyor. 2002 yılında 354 milyon euro, 2003 yılında ise 776 milyon euro ihracat rakamına ulaşılmış. 2004 yılı hedefi ise 1 milyar 250 milyon euro. 2005 yılı ihracatı, bir kaç sene evvel söylense kimsenin inanamayacağı bir miktar: 1.6 milyar euro. Bu sıçramayı yaptıran gelişme ise, Ford'un Belçika'da bulunan Genk Fabrikası'nın transit üretime kapatılarak, Gölcük'e taşınması. Bu taşınma Belçika'da yüzlerce kişinin işsiz kalmasına, Gölcük'te ise bin kişinin yeni işe kavuşacağı anlamına geliyor. Her hafta, limana 3 gemi yanaşıyor. Bu sayı 2004 yılında 5'e çıkacak. Her 100 dolarlık ihracat için fabrika 35 dolarlık doğrudan ithalat yapıyor. Bu oran, Türk otomotiv yan sanayinden yoğun bir mal alımı yapıldığını gösteriyor. Yani Ford'un ülkeye katkısı görüldüğünden çok büyük...