Dikkat! İnternette hırsızlık için kart numarası yetiyor
Bu tespitten eminim. Çünkü benim başıma geldi. Bir internet kafeden benim kredi kartı numaram ve karta ait üç haneli güvenlik kodu girilerek tam 9 kez telefon kontörü yüklenmiş.
BU kez mağdur benim. HSBC kredi kartım cebimde iken ve ben İstanbul dışındayken, İstanbul'da birisi, benim kart numaramla birbirini izleyen üç günde tam 9 kez ve toplam 200 milyon lira değerinde alışveriş yaptı. Hesap özeti bildirimimdeki harcamaları her zaman tek tek inceleme alışkanlığım yoktur. Ama sonuncusunda, aynı gün içinde Anahtar Telekomünikasyon adlı bir şirketten tam 9 kez biri 41 diğerleri 22'şer milyonluk harcama görünüyordu. O tarihte şehirde olmadığımdan, üstelik böyle bir şirketi de hiç tanımadığımdan emindim. Önce bankayı arayıp durumu bildirdim, ardından da Anahtar Telekomünikasyon'a ulaştım. Ve ilginç bir dolandırıcılık olayıyla karşılaştım.
İNTERNET CAFELER Burası internetten kontür satan bir şirketti. Önce bedavamesaj.com adresine girip üye olmak, bunun için de kredi kartı numarası, son kullanma tarihi ve kart arkasındaki üç haneli güvenlik kodunu vermek gerekiyordu. Numara verildikten sonra sistemin verdiği şifre ile siteye girilerek bir telefon numarası ve bu şifre yazılıyordu. Site, verilen kredi kartından parayı çekiyor ve kontör yüklemek için, bildirilen telefon numarasına mesajla bir şifre gönderiyordu. Anahtar Telekomünikasyon'un sahibi, "Ben sizden böyle bir harcama yapmadım" diye itiraz ettiğimde, "Siz arayan altıncı kişisiniz. Ben de zaten bu harcamadan şüphelenmiştim. Verilen telefon numarasını aradığımda bir internet cafe çıktı. Yani bu alışveriş internet cafeden yapılmış. Cafenin sahibi, müşterilerden biri 'abi mesaj gelecek numaranı verir misin?' deyince telefon numarasını vermiş" açıklamasını yaptı. Ve devam etti: "Ben büyük zarara uğradım. İtiraz edenlere paraları geri ödeniyor, tabii ki size de ödenecek." Şirketin sahibi Tamer Serim, bu olayları yaşadıktan sonra internetten satışta kart bilgileriyle birlikte nüfus kağıdı fotokopisi de istemeye başladı.
KİM SUÇLU? Bugüne kadar pek çok internetten alışveriş yaptım. Hatta bir kez bir arkadaşıma çiçek göndermek için sürekli çalıştığımız çiçekçiye kredi kartı numaramı verdim. İtiraf etmeliyim, özellikle internetten satışın konforundan, güvenlikle ilgili kaygılar yüzünden vazgeçmek istemedim. Ama son dönemde özellikle sanal alışveriş sitelerindeki "kapıda ödeme ya da banka havalesi" seçeneklerine de dikkat kesilmiştim. Hemen her internetten satışta, "Bu işlem sırasında bilgilerinizin güvenliği, şu şu sistemler tarafından korunmaktadır" garantilerini yeterli bulurken, artık hemen hepsi havale seçeneğini de koyuyorsa, güvenlikle ilgili sorunlar artmış olabilirdi.
ŞİMDİ NE OLACAK? Öncelikle belirtmekte yarar var, HSBC telefon bankacılığı görevlileri ilk andan itibaren harcamanın şüpheli olduğu konusunda benimle hemfikir. Ben olayı bildirir bildirmez dilekçemin kendilerine ulaşmasından sonra gerekli işlemleri yapacaklarını açıkladılar. Ancak bütün bu süreç içinde benim son kullanma tarihine kadar kartıma ait ödemeyi yapmam gerekiyor. Benim kartımdan yaklaşık 200 milyon liralık alışveriş yapıldı. Yüksek limitli bu kartla, bunun 20 katı tutarında da alışveriş yapılabilirdi. O durumda da fönce milyarlarca lira tutarındaki bu borcu ödemem, sonra haklı bulunarak iadesini beklemem gerekiyordu.