|
|
|
|
|
|
Bu bilançonun canavarı farklı
Trafik güvenliğiyle ilgili en geniş raporu hazırlayan Prof. Özdirim’e göre, kazaların sorumlusu “‘trafik canavarı” sürücüler değil, altyapı
TRAFİK uzmanı Prof. Muhittin Özdirim, çok bilinenin tersine, trafik kazalarının asıl sorumlusunun sürücüler değil kötü, yetersiz ve bakımsız yollar olduğu görüşünde. SON 16 yılda araç sayısı üç kat artarken ölümlü kazaların üçte bire düşmesi de otoban ve duble yolların uzamasına ve araç kalitesine bağlanıyor.
*** Ölümcül trafik kazasında DÜNYADA BİRİNCİYİZ
Son bombalı saldırılarda 4 kamyonet 60 kişiyi, son bayram tatilinde trafik kazaları 120 kişiyi öldürdü. 1985-2000 arasında PKK terörü 30 bin kişiyi, trafik terörü ise 95 bin 1987’de 3 milyon araçlı Türkiye’de, trafikte tam 7 bin 530 kişi öldü. 2003’te 9.5 milyon araç var, kazalarda 1977 kişi öldü. Çalışıyoruz, yetmiyor, hala sıralamada dünya birincisiyiz.
İSTANBUL'DA son bombalı saldırılarda 60 kişi hayatını kaybetti ve olay Türkiye sınırlarını aşıp dünya gündeminde ilk sıraya oturdu. 4 kamyonetin yol açtığı bu saldırılar bir yana, Türkiye, trafik terörü nedeniyle yıllardır dünya birinciliğini kimseye kaptırmıyor. Hele de uzun tatiller nedeniyle seyahatlerin bol olduğu Ramazan ve Kurban bayramlarında. Nitekim bombaların katlettiği canların kanı dahi kurumadan, Ramazan Bayramı tatilinde trafik terörüyle yeniden karşılaştık. Dün itibariyle 9 günlük bayram tatili bilançosu 120 ölü, 316 yaralı ve hesaplanamayacak kadar büyük maddi zarar.
AZALIYOR AMA... Gerçi ekonomik gelişmeyle paralel olarak araçların ve yolların kalitesi yükseldi, yasalarda yapılan düzenlemelerle trafik suçlularına ağır cezalar getirildi, kontroller artıldı ve bunun sonucunda tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de trafiğe çıkan araç sayısıyla oranlandığında ölümlü kazalar azaldı. Ancak, Türkiye yine de ölümlü kaza sıralamasında birinciliği kaptırmıyor. Emniyet Genel Müdürlüğü istatistiklerine göre; 1987'de 3 milyon araç vardı, aynı yıl trafik kazalarında tam 7 bin 530 kişi hayatını kaybetti. 2002'de araç sayısı 9.5 milyon oldu, trafik kazalarında 2 bin 883 kişi öldü. 2003'ün ilk 9 ayı itibariyle Türkiye'de toplam araç sayısı 9.5 milyon, ehliyetli sürücü sayısı 15.5 milyon. Bu dönemde, 1977 kişi trafik kazalarında hayatını kaybetti. (Bu rakamlar, kaza yerinden yaralı olarak hastaneye kaldırılıp da orada hayatını kaybedenleri kapsamıyor. Bu da hesaba katılırsa, rakamlar neredeyse iki katına çıkıyor.) 1985-2000 yılları arasında, devletin açıkladığı resmi rakamlara göre PKK terörü nedeniyle yaklaşık 30 bin kişi hayatını kaybetti, trafik terörüne ise tam 95 bin kurban verildi. Dünyaya bakıldığında, Kanada'da 30 milyon nüfusa 17 milyon araç düşüyor, yılda 150 bin trafik kazası oluyor. 58 milyon nüfusa karşılık 30 milyon araç olan Fransa'da yılda 125 bin kaza meydana geliyor.
DUBLE YOL ETKİSİ Karayolları Genel Müdürü Hicabi Ece, trafik kazalarının önlenmesi konusunda altyapının önemli rol oynadığını vurguluyor. Ece, 2003'te 1500 kilometre uzunluğunda "duble" ya da diğer adıyla "bölünmüş yol" yaptıklarını, bu çalışmalarla sık sık kaza yaşandığı için "kara nokta" olarak adlandırılan pek çok yerde kazaların azaldığını söylüyor. Zaten istatistikler de bu yollarda kaza sayısının düştüğünü ortaya koyuyor.
1 YILDA 3 "ŞANS" VAR 2918 Trafik Yasası'na göre; bir yıl içinde 5 hız ihlali yapanın ehliyetine bir yıl, bir yılda ilk kez alkollü yakalananın ehliyetine 6 ay, ikinci kez yakalananın ehliyetine 2 yıl, üçüncü kez yakalananın ehliyetine 5 yıl el konuluyor. Bir yılda 100 ceza puanını aşanın ehliyetine 2 ay, ikinci kez ceza puanını aşanın ehliyeti-ne ay el konuyor. Bir yılda 3 kez el konulursa, artık ehliyet verilmiyor.
NEVZAT ATAL
|
|
|
|
|
|
|
|
|